Bewoners Passeerdersstraat naar ArenA

25 november, 2016

Een artikel in de krant, een wedstrijd op de televisie of misschien een verhaal van vroeger. Zo beleven de bewoners hun eigen club en stadion: Ajax met z’n Amsterdam ArenA. Maar hoe is het om heel dichtbij de plek waar het allemaal gebeurt te zijn? Dit gingen we uitvinden door op de dinsdagmiddag de Amsterdam ArenA te bezoeken met bewoners van de Passeerdersstraat.

Een artikel van stagiair Christian Schuit – Er zijn vier erg enthousiaste bewoners meegegaan om hun eigen club nog beter te leren kennen. Voor de één de eerste keer, voor de ander weer voor het eerst sinds lange tijd. Hoe dan ook een nieuwe ervaring voor iedereen. ‘Een middag om nooit meer te vergeten,’ aldus één van de bewoners.
Rond twee uur ’s middags gingen we richting de ArenA. Ajax-petje op, Ajax-vestje aan, iedereen was er klaar voor en de stemming was geweldig. Eenmaal aangekomen moest er nog ruim een halfuurtje gewacht worden. Deze tijd werd gebruikt om een kopje koffie te halen en alvast de Ajax-shop te bezoeken. Een aantal bewoners kwam tevreden met hun nieuwe Ajax-vestjes de shop weer uit. Niet veel later kon de rondleiding dan echt beginnen.

Bewoner Michel in de ArenA

Even Ajacied

Na het algemene openingspraatje bezochten we als eerst de kleedkamer van de tegenstanders. Deze was, net zoals andere onderdelen van de ArenA, niet lang geleden vernieuwd. Verder niet meer dan een basic kleedkamer, waar tegenover de kleurrijke en gezellige kleedkamer staat van de Ajacieden. Er werd ons ook verteld de kleedkamer van de tegenstanders goed te onthouden, en deze te vergelijken met die van Ajax, die we aan het eind van de rondleiding te zien zouden krijgen. Maar eerst was het tijd om ons even een echte speler van Ajax te voelen.

Bewoners Passeerdersstraat in de ArenA

Toegejuicht

Een mooi gevormde rij, het motiverende clublied op de achtergrond, en daar gingen we dan, als echte Ajacieden richting het veld. Dat was mooi gedaan om het gevoel zo reëel mogelijk te maken. Het was leuk om vervolgens de ogen vol bewondering te zien van de bewoners. Daar sta je dan, omcirkeld door een legioen van stoeltjes, naast het veld op de plek waar je normaal gesproken de coach of spelers van Ajax ziet staan op je tv-scherm. Een indrukwekkend moment voor de bewoners, uiteraard een moment om vast te leggen. De luxe rood-witte stoelen waren hiervoor ideaal. Een mooie pose voor een soloshot, of gezellig met elkaar, iedereen wilde de stoelen wel even uitproberen.

Uitzicht

Eenmaal verder kregen we een video te zien over de transformatie van voetbalveld tot concertgebied. Een groot en ingewikkeld proces, wat in een korte tijd met hoge druk moet worden uitgevoerd. Interessant om het verloop hiervan te zien in een versnelde video. We gingen hierna door richting de bovenste tribune. Een mooi uitzicht over de hele ArenA vanaf de hoogste stoeltjes was een indrukwekkend gezicht.

In de ArenA

Johan Cruijff

Na een stuk gelopen te hebben door de ArenA kwamen we aan bij de mediakamer. De vier stoelen op rij, met een achtergrond vol met sponsors was welbekend bij iedereen. De bewoners konden het dan ook niet laten om even een mediagesprek na te bootsen terwijl ze elkaar interviewden, leuk om te zien. Na een reeks foto’s gingen we door naar het laatste onderdeel van de rondleiding: de kleedkamer van Ajax.
Je wordt meteen ontvangen door veel rode kleuren, en een mooi ingerichte kleedkamer. Elke speler heeft zijn eigen stoel, met naam erboven en voorzien van een kluisje. Iedereen vond het leuk om een foto op de stoel van hun favoriete speler te nemen. En inderdaad een wereld van verschil met de kleedkamer van de tegenstanders. De rondleiding zelf was hierna voorbij, maar richting de uitgang kwamen we eerst door de prijzenkamer. Er was veel te bewonderen, en bij iedereen werden er herinneringen van vroeger naar boven gehaald, gekoppeld aan een beker of schaal.
Afsluitend was het eerbetoon aan Johan Cruijff te zien. Zijn bekende shirt met nummer 14 en een klassieke voetbal ernaast. Op de achtergrond zwart-wit beelden van de legende in actie in zijn jonge jaren. Erg indrukwekkend om te zien.

Geslaagd

De middag vloog voorbij, en na nog samen een hapje te eten ging ieder weer naar huis. We hebben flink genoten, en er een geslaagde dag van gemaakt. De mannen uit de Jordaan kunnen we weer tegenaan na deze prachtige onvergetelijke dag!