Verhalen

Zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid

24 april, 2017

HVO-Querido hecht waarde aan de inzet van ervaringsdeskundigheid, zowel van cliënten als van medewerkers. Linda Doef, persoonlijk begeleider bij onze jongerenafdeling VIP (wat staat voor Vroege Interventie bij Psychose), is de initiatiefnemer van een expertisepunt voor zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid in oprichting.

Linda Doef (1991) deed de opleiding SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en rondt deze zomer haar master klinische psychologie af. ‘Nog tijdens mijn SPH heb ik mezelf ook ontwikkeld als ervaringsdeskundige. Op de werkvloer ben ik daar nu heel open over, maar dat is niet altijd zo geweest. Bij mijn sollicitatie heb ik bijvoorbeeld niets gezegd over mijn eigen ervaring.

Ontwrichtend

De ervaringsdeskundigheid die wij kennen, staat nog vooral aan de kant van de cliënt. Het besef dat er ook medewerkers met ervaringsdeskundigheid zijn, begint nu langzaam door te dringen. Ook bij de andere GGZ-organisaties in de stad is er nog weinig op dit gebied, in die zin zijn we bij HVO-Querido een voorloper.
Onderzoek wijst uit dat één op de drie medewerkers in de zorg een levensontwrichtende periode heeft ervaren. Als je de naaste familie van de medewerkers meetelt, is dat zelfs 56%. We hebben het dus over een grote groep mensen.

Advies

Er op je werk voor uit durven komen dat je ervaringsdeskundig bent, kan voor sommige mensen lastig zijn. Want als je het eenmaal hebt verteld, kun je niet meer teug. Wat zullen ze nu van me denken? Word ik nog wel serieus genomen? Hoe reageren collega’s als ik me een keer ziek meld? Dat zijn allemaal terechte vragen. Ook daarom zetten we dit expertisepunt op. We willen medewerkers eerlijk advies geven. Wat zijn de voor- en nadelen van uit de kast komen, om het zo maar te noemen. Hoe kun je het vertellen? Wat vertel je wel en wat niet? Ik zou graag zien dat er intervisie komt, dat medewerkers met ervaring gastlessen geven in teams en dat ze worden betrokken bij het bespreken van casuïstiek.

Linda Doef

Aansluiten

Ervaring hoeft niet op het niveau van de diagnose overeen te komen met die van de cliënt. Elke ervaring is immers uniek, dus jouw ervaring is nooit exact hetzelfde als die van een ander. Het gaat meer om de grote lijn, om een helikopterview. Ik gooi nooit mijn hele levensverhaal op tafel, maar ik merk dat ik soms beter aan kan sluiten bij de beleving van cliënten, ook al heb ik zelf bijvoorbeeld nooit een psychose gehad.
Vertellen over je ervaring brengt je in een kwetsbare positie. Mensen zijn altijd nieuwsgierig. Echt? Jij? Je ziet er niks van! Wat heb je dan gehad? Dat is precies het denken in hokjes wat onze cliënten ook tegenkomen.

Extra kennis

Het is heel simpel: als je goed in je vel zit, functioneer je beter. Een goede basis komt ook de relatie met de cliënt ten goede. Dus als je als medewerker ervaringsdeskundig bent en je wilt daar graag open over zijn, dan moet er een klimaat zijn waarin je dat ook veilig kunt doen. Die openheid is niet verplicht, je mag het ook voor je houden, maar je moet wel de ruimte krijgen om weloverwogen de keuze te nemen.
Ervaringsdeskundigheid is een extra bron van kennis, naast wat je op school hebt geleerd en de vaardigheden die je in de praktijk hebt opgedaan. Die extra kennis draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van onze hulpverlening.

Erkenning

Ik merk dat de organisatie graag wil dat dit er komt, we krijgen de mogelijkheden om het te ontwikkelen, dat voelt als erkenning. Er is een eerste bijenkomst met ervaringsdeskundige medewerkers geweest, binnenkort komt er een tweede en dan lanceren we het expertisepunt officieel, met een aftrap en een spreker. Wanneer precies weet ik nog niet, maar in ieder geval nog voor de zomer.’

 

Deel dit verhaal:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze verhalen.