Velserpoort verbouwd

26 februari, 2018

Jan (82) en Addie (79) Alblas weten het zeker: de locatie Velserpoort van HVO-Querido is schitterend verbouwd. Ze krijgen tijdens de informele opening op 23 februari een rondleiding van Annouschka, een van de tijdelijke bewoners van de locatie, en van Joris de Heus, teammanager.

Mooie lichte ruimtes, modern sanitair. ‘En die slaapkamer is groter dan die van ons,’ aldus het echtpaar dat even verderop in de Jan Luykenstraat woont. Ze hebben de verbouwing van een afstandje gevolgd en zijn nu blij dat het karwei erop zit. ‘Je wilt toch zelf ook graag prettig wonen? Nou, dat willen mensen als Annouschka natuurlijk ook.’ Annouschka woont al enkele weken in de Velserpoort, na een periode in villa Zonneheuvel in Bennebroek, een locatie die nu wordt gesloten.

De Velserpoort is verbouwd, handhaving krijgt een rondleiding

Ontmoeten

In het verleden hebben Jan en Addie zich ook actief ingezet voor Haarlemmers die in de knel geraakt waren. ; Bekend maakt Bemind heette dat project, en zo is het nu ook. We moeten elkaar ontmoeten, gewoon een praatje maken, elkaar leren kennen. Burendag, bij elkaar langsgaan, dat soort dingen.’
Daar is Joyce Jacobsz, schaduwraadslid van de Haarlemse Aktiepartij het roerend mee eens. Ook zij is te gast en praat enthousiast over de verbouwing van de Velserpoort met drie leden van het Team Handhaving van de gemeente Haarlem. Ze laten zich uitgebreid laat bijpraten over het reilen en zeilen op deze locatie door Shaune Porter, vrijwilliger in Haarlem en lid van de Centrale Cliëntenraad van HVO-Querido.

Informele opening van de Velserpoort die grondig is verbouwd

Salade

‘Wij gaan het hier doen! Zeven dagen in de week!’ Aan zelfvertrouwen geen gebrek bij medewerkers dagbesteding Menno Soderhuizen en Mitchell Barron. ‘Koken! Cliënten gaan ermee aan de slag als vorm van dagbesteding. Ze gaan zelf naar Albert Heijn, halen de spullen en zorgen dat er een verantwoorde maaltijd op tafel staat. Wat ze gaan maken, dat kiezen ze zelf. Maar een salade of fruitsalade erbij, dat moet.’
De Velserpoort mag dan op vrijdag de 23e informeel geopend worden, Menno en collega’s staan nu nog in een brandschone, maar lege keukenruimte. ‘De keuken zelf wordt 5 maart geïnstalleerd. Even geduld nog dus, nog héél even van cateraar gebruik maken. Maar er komt meer bij kijken dan koken alleen hè? Wat denk je van de hygiëneregels? De schoonmaak? Afwassen, maar ook het tuinonderhoud? Er is genoeg te doen en wij gaan dat regelen!’

Zie hierover ook het Haarlems Weekblad en het Haarlems Dagblad.