Uitdaging en leerproces

19 april, 2003

Alex de Lange was jarenlang actief als sociaal woonbegeleider bij Vluchtelingen en Jeugd. Sinds januari van dit jaar werkt hij als woonbegeleider bij de afdeling Oosterparkbuurt. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? En hoe bevalt het?

Wat is het grootste verschil tussen beide functies? Ben je om/bijgeschoold?

Jonker was voor mijn gevoel een goed draaiende woningbouwvereniging die door heel Amsterdam 1400 asielzoekers in 350 woningen opving. Bij mijn afdeling spraken we van ‘opvang’ en van ‘cliënten’ en van het ‘hulpverleningstraject’.
Het werken in het team Oosterpark vind ik kleinschaliger. We gebruiken andere woorden met een andere lading. We spreken van ‘beschermd’ en ‘begeleid wonen’ van ‘bewoners’ en van ‘planmatig werken’. Er is meer tijd en aandacht voor de individuele bewoner. Ik ervaar laagdrempeligheid en gemoedelijkheid wanneer bewoners ‘ons kantoor’ binnenstappen om iets mee te delen of om gedag te zeggen. De grote overeenkomst tussen mijn oude en mijn nieuwe baan zie ik in de gerichtheid vanuit de organisatie om kwaliteit te vertalen naar zorg op maat. Daar valt ook bijscholing van personeelsleden onder. Samen met een aantal collega’s heb ik een korte cursus gevolgd om de kennis van de psychiatrie op te frissen.

Alex de Lange in 2001

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt in je nieuwe functie?

Ik vind het leuk dat we voor onze dertig bewoners allerlei activiteiten organiseren. Samen met de bewoners organiseren collega’s de jaarlijkse vakantie. We gaan een barbecue voor hen houden.
Het ambulante karakter van de woonbegeleiding zal mij niet snel vervelen. Ik ben niet graag de hele dag op één plek. Dagelijks fiets ik naar de bewoners die in verschillende panden wonen. Die frisse neus halen, de afwisseling van omgeving, dat blijft voor mij een leuk aspect van mijn functie.

Zijn er ook minder leuke kanten aan je werk?

Ik heb de afgelopen maanden ontdekt dat ik snel resultaat wil zien. Vaak heb ik hoge verwachtingen die niet uitkomen. Het toetsen van verwachtingen op hun realiteitswaarde en het naar beneden bijsturen is niet altijd leuk maar wel noodzakelijk om mijn werk boeiend te blijven vinden. Voor deze uitdaging sta ik en ik ben benieuwd wat dit leerproces me brengt.

Was je al bekend met beschermd wonen?

Ik kende beschermd wonen via een collega met wie ik een aantal malen gesproken heb over het werk. Daarnaast heb ik met een open dag BW Nieuw-West bezocht en gesproken met een aantal mensen daar. En de sfeer geproefd.