Het Ritme van de Stad #2

Tags: muziek
16 september, 2022

Eindelijk vond na twee lange coronajaren de tweede editie plaats van Het Ritme van de Stad. Een openbaar muziekfeestje in het Vondelpark Openluchttheater. Met op het podium talenten van vier bijzondere maatschappelijke organisaties: Muziekcentrum Eiwerk, De Brouwerij, Leger des Heils en HVO-Querido. Meer dan 80 muzikanten traden op als band, collectief, gelegenheidsgroep of solist.
Samen met andere muziekliefhebbers in Amsterdam vormen onze deelnemers een groeiende muziekgemeenschap met een steeds groter kloppend hart. Vandaar ook de titel: Het Ritme van de Stad.
De samenwerkende organisaties willen met Het Ritme van de Stad laten zien wat de kracht van muziek is en dat muziek maken verbindt. Muziek is voor veel van onze muzikanten van levensbelang. Het biedt een veilige haven in soms moeilijke tijden.

Het Ritme van de Stad, Eggxperience

De bands

Muziekcentrum Eiwerk trapte af met de jazzy vibes van Eggxperience, een heerlijke opener van het zonnige festival. De trompettist raakte de juiste toon om het hele park naar het theater te trekken.
Het Kintsugi Collectief en de band Wired van het Leger des Heils zetten een doorlopende revue in. Na de stevige bluesklanken van Wired volgden vier hele sterke stemmen bij Kintsugi. Grote klapper was het optreden van Ricardo, de ‘Surinaamse Hazes.’ Een geweldige zanger die zijn talent al meerdere malen heeft bewezen in verschillende tv shows.

Het Ritme van de Stad, Ricardo

Primeur

Thuisgebrouwen, de huisband van De Brouwerij, speelde zomerse muziek met een frisse en fruitige afdronk.
‘Music from outerspace,’ zo omschrijft Eiwerks’ Bunny Alert! zichzelf. In ieder geval on-Nederlands volgens iemand uit het publiek. Hoe dan ook, de band maakte grote indruk op iedereen en heeft in het Vondelpark heel wat nieuwe fans opgedaan.
De rappers P/A, Lionstate en Sounil van Hiphop Exxperience kregen ondanks een kort regenbuitje iedereen op de dansvloer met hun wervelde act vol bouncy beats en rake raps. Rapper P/A gaf Het Ritme van de Stad een primeur met nummers van zijn album ‘Eindelijk…is het Mijn Tijd‘ (te streamen via Spotify).

Little Green Lights

Magisch

Het muziekcentrum van HVO-Querido heeft meerdere goede bands voortgebracht. De gelegenheidsformatie Roy & Friends trad voor het eerst op voor live publiek. Zanger Roy en zijn vrienden speelden een mix van good vibes en reggae die de zon op het podium deed schijnen. Een mooie regenboog verscheen tijdens hun show boven het podium. Een van de magische momenten tijdens het festival!
Little Green Lights is een punky gitarenband met catchy lines en strakke drums. De muzikanten doen het festivalterrein zinderen met heerlijk opzwepende muziek. Zanger/gitarist Garry is een gepassioneerde frontman. Blikvanger Triona speelt de strakke drums en zorgt ervoor dat de band staat als een huis.

Space Lightning, bas en gitaar

Tribute

De swingende afsluiter van Het Ritme van de Stad is Space Lightning, de huisband van HVO-Querido. Een veelkoppige feestband van gelouterde muzikanten. De band is ontstaan uit een straatmuzikantenproject en is uitgegroeid tot een professionele band. Het optreden was een tribute aan de vorige maand overleden oprichter, bandleider en gitarist Delano Fransman. Hij was 15 jaar de spil van de band. Volgens de bandleden is het moeilijk zonder hem, maar blijven ze in zijn spirit optreden. En dat was te zien en te horen. De swingende discokrakers afgewisseld met soul en zelfs Surinaamse kaseko kregen iedereen op de dansvloer.

Space Lightning krijgt het publiek aan het dansen

Meer

Om 20:30 uur was het festival voorbij. Organisatoren Daan (Eiwerk), Jacco ( Brouwerij), Mathijs (Leger des Heils), Lies, Jolanda, François en Jaysen (HVO-Querido) kijken nu al uit naar volgende editie van Het Ritme van de Stad, want dit smaakt naar meer!

Het Ritme van de Stad, de organisatie

Radio

Roads Radio heeft een verslag van Het Ritme van de Stad gemaakt. Kijk hier om dit te beluisteren.

Foto’s: Ben Bonouvrier. Kijk op onze Facebookpagina voor meer foto’s van dit festival.