Opvang vluchtelingen Oekraïne

11 maart, 2022

HVO-Querido verzorgt en begeleidt de opvang van Oekraïense vluchtelingen op verzoek van de gemeente Amsterdam in twee hotels, het WOW-hostel en waarschijnlijk een vestiging van Holiday Inn. Er is bij ons in eerste instantie plaats voor 668 mensen.

Wie heeft als kind niet ooit zijn adres zo geschreven? Damstraat, Amsterdam, Noord-Holland, Nederland, Europa, wereld. Zo voelt onze opvang van vluchtelingen uit het Oekraïne een beetje. Maar dan omgekeerd. De oorlog in Oekraïne is een gebeurtenis met grote wereldwijde gevolgen. Europa stelt zich eensgezinder op dan ooit. De Nederlandse regering heeft de toestroom van vluchtelingen uit Oekraïne uitgeroepen tot nationale crisis. Amsterdam draagt zijn steentje bij door verschillende opvanglocaties in de stad open te stellen. De gemeente heeft De Regenboog Groep, het Rode Kruis, het Leger des Heils en HVO-Querido gevraagd om hier samen uitvoering aan te geven. HVO-Querido verzorgt deze opvang voorlopig in twee Amsterdamse hotels, het WOW-hostel in Bos en Lommer en mogelijk de Holiday Inn in Buitenveldert.
Daar treffen we de mensen die het slachtoffer zijn geworden van de oorlog. Want geopolitieke expansiedrift leidt altijd tot onvoorstelbaar menselijk leed. Wie vanuit de grote beweging van geschiedenis inzoomt treft altijd onschuldige burgers. Een gewoon gezin uit Charkov en een ontheemd kind uit Kyiv.

Medewerkers en vrijwilligers van HVO-Querido voor het WOW-hostel

De eerste vluchtelingen

Vandaag zijn de eerste vluchtelingen uit Oekraïne aangekomen in het WOW-hostel in Bos en Lommer. Het gaat om Siuzana, een hoogzwangere vrouw en haar twee kleine kinderen, een jongen en een meisje. Het gezin komt uit een stadje aan de rivier de Dnjepr, de grote rivier die dwars door het land loopt. Ze zijn door de vader en echtgenoot met de auto naar de opvang gebracht, maar nu zijn gezin in veiligheid is, gaat hij weer terug naar zijn land.

Het eerste gezin uit Oekraïne dat door HVO-Querido wordt opgevangen

Niet toevallig was er onder de vrijwilligers van HVO-Querido in het WOW-hostel iemand die Russisch sprak. Het overgrote deel van de Oekraïense bevolking spreekt en verstaat ook Russisch, een verwante taal. Zo konden de mensen meteen bij aankomst op hun gemak worden gesteld. Er is in het WOW-hostel plaats voor 388 mensen. Teammanager Conrad Köckert van HVO-Querido is hier locatiehoofd. Hij is blij dat alles op tijd in gereedheid was voor de opvang en vooral dat er een enthousiast team klaar staat.

Stapelbed in het WOW-hostel

Voorbereiding

Er is de afgelopen dagen met man en macht gewerkt om de hotels voor de opvang in gereedheid te brengen. Er zijn heel veel spullen ingezameld, er zijn bedden in elkaar gezet, er is een weggeefwinkel met verzorgingsproducten, speelgoed en dergelijke ingericht, en er zijn in allerijl teams van medewerkers en vrijwilligers gevormd.
Het Parool doet vandaag verslag van de voorbereidingen in het WOW-hostel. Op de foto zien we onze collega Sanne van der Leij, schijnbaar onvermoeibaar in crisissituaties. Sanne toont zich ook nu weer een ware meester is het regelen en verzamelen van broodnodige spullen en diensten. Wil je weten hoe jij de vluchtelingen uit Oekraïne in Amsterdam kunt helpen?
Kijk dan hier.
Wil je bij ons als vrijwilliger aan de slag?
Kijk dan hier.

Collega Sanne en Kim Lemmers aan het werk in het WOW-hostel. Foto Dingena Mol, Het Parool

Collega Sanne van der Leij en Kim Lemmers aan het werk in het WOW-hostel. Foto Dingena Mol, Het Parool

Ambitie en traditie

Kamer voor moeder en kind in het WOW-hostel

Het is natuurlijk niet toevallig dat HVO-Querido bijdraagt aan de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Het is immers onze ambitie om maatschappelijke opgaven op te lossen. En veel concreter en directer worden dergelijke opgaven doorgaans niet. Bovendien kunnen we op dit terrein inmiddels bogen op een lange traditie.
Tjitte Jonker oogst in 1914 landelijk veel lof met de opvang door zijn Hulp voor Onbehuisden van Belgische oorlogsslachtoffers. Jonker verzorgt ook coördinatie in Amsterdam van deze operatie. In de meidagen van 1940 haalt Hulp voor Onbehuisden een paar dagen al landelijke kranten met de opvang van dakloze oorlogsslachtoffers uit het gebombardeerde Rotterdam.

Weggeefwinkel

In 1987 richt HVO een speciale afdeling op voor de opvang en huisvesting van vluchtelingen en asielzoekers. Dit heet eerst het Jonkerhuis en later kortweg Jonker. Jarenlang worden er jaarlijks zo’n 1500 mensen opgevangen. Vanaf het eind van de jaren ‘90 komen er minder vluchtelingen naar ons land en in 2004 stopt deze afdeling.
In 2015 en 2016 vangen we enkele honderden vluchtelingen op uit Irak, Eritrea en met name Syrië. Een operatie die in korte tijd uit de grond wordt gestampt in een voormalig kantoorpand aan de Flierbosdreef en een oude school aan de Schipluidenlaan.
En nog pas vorig jaar verzorgde HVO-Querido in Haarlem de opvang van evacuees uit Afghanistan op een boot in het Spaarne.
Los van deze oorlogssituaties leveren we sinds 1904 dagelijks nacht- en noodopvang aan mensen die dat nodig hebben.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne op de website van de gemeente Amsterdam.

WOW-hostel