Geboeid door kleur

18 juli, 2011

​Joost de Mare (Amsterdam, 1961) woont al acht jaar in het Judith van Swethuis, de laatste tijd in een zogeheten aanleunwoning in de nabije omgeving. Daarvoor zat hij in de Vlaamse Passage en daarvoor in Santpoort. Joost de Mare tekent vanaf zijn zevende jaar.

Hij groeide op in Amstelveen. Zijn vader was accountant. Zijn twee broers ziet hij nog regelmatig met verjaardagen, feestdagen en vakanties. Joost de Mare: ‘Ik woon nu in een appartementje meer op mezelf, hier vlakbij op de Kennedylaan. Het is naar mijn eigen smaak ingericht. Mijn woonbegeleider komt af en toe kijken. Zo wonen is goed voor mij, ik ben er blij mee. Zelfstandig in een gewone straat in een hele fijne buurt. En als ik ergens mee zit, kan ik hier heen gaan. Ik kan het best wel aan.

Muziek en toneel

Ik kom nog wel veel bij het Judith van Swethuis voor allerlei activiteiten, zoals disco, feestjes of andere dingen met muziek. Ik ben dol op muziek, de Beatles maar ook Duitse muziek zoals Udo Jürgens. Ik speel zelf mondharmonica en drums als begeleider van het zangkoor en ik speel toneel met Elias, dat is een regisseur die ook les geeft in acteren. Boeken lezen gaat voor mij lastig samen met medicijnen slikken.
Als kind wilde ik soldaat worden, strateeg, generaal, ridder. Als kind zie je alleen het mooie van wapengekletter, later zie je dat natuurlijk heel anders. Ik ben mandenvlechter geweest in Santpoort, dat heette toen arbeidstherapie. Ik kwam op mijn zestiende in Santpoort, ik zat op de mavo, allemaal heel streng, het ging helemaal niet goed.

Kleur

Ik heb altijd getekend, vanaf mijn zevende, achtste jaar. Mijn moeder kan heel goed schilderen en dat deed ze vroeger ook veel, vooral aquarel. Wij gingen vaak naar musea en tentoonstellingen. Mijn moeder leeft nog, ze komt regelmatig op bezoek. Ik ben er niet echt goed in, maar ik vind het nog altijd boeiend om met kleuren om te gaan. Ik gebruik altijd kleurpotloden, soms ook een blauwe pen. Olieverf heb ik wel eens geprobeerd, maar dat was geen succes. Ik heb één keer een mooi schilderij gemaakt, maar dat is met een verhuizing kwijtgeraakt.

Joost de Mare, een drukke bewoner van het Judith van Swethuis

Niet zo lang geleden ben in nog in het Cobramuseum in Amstelveen geweest. En als we een uitstapje maken en we zien ergens een bordje expositie staan, dan gaan we er ook vaak even heen. Ik ben dol op Jan Steen en Anton Pieck, ‘De markt,’ dat is een mooi volks schilderij. En op Van Gogh natuurlijk, Rembrandt, Mondriaan en nog veel meer. Als ik moet kiezen voor het Rijks of het Stedelijk museum, kies ik het eerste.

Vrij

Ik teken uit mijn hoofd. Ik begin gewoon, het is niet zo dat ik van tevoren een heel idee heb, ik begin gewoon en dan maak ik er wat bij. In Santpoort heb ik ook getekend. Die tekeningen waren heel donker en duister. Niet over de dood of zo, maar wel heel raar, heel anders. Ik zie tekenen niet als iets therapeutisch, ik ben gewoon leuk en lekker bezig. Gezichten zijn favoriet, vooral kindergezichtjes zijn een onderwerp dat in veel van mijn tekeningen terugkeert. Ik houd van kleurig.
Ik heb geen les, ik teken vrij. Je kunt hier wel les krijgen als je wilt. Ik teken zowel hier als thuis, thuis vaak met pen.

Druk

Ik zit ook nog in drie kookgroepen, ik kook zelf niet hoor, dat kan ik niet, maar ik doe tafeldekken, afwassen of een boodschap. Het is veel leuker om met andere mensen te eten dan alleen. Ik zwem bij het De Mirandabad en we gaan vaak met een groepje sporten. En natuurlijk gewoon een beetje gezellig met elkaar babbelen.
Ik ben eigenlijk best druk. Maar dat is fijn hoor, je moet bezig zijn. Een beetje structuur en contact is goed. Als je dat mist, verlies je ook het contact met jezelf. Als ik op een dag gewoon ergens van genoten heb, geeft dat een positief gevoel, dan slaap ik ook beter.’