Kamerlid en wethouder bezoeken ACS

29 september, 2023

Vandaag brachten Tweede Kamerlid Wieke Paulusma en wethouder Alexander Scholtes, beiden van D66, een bezoek aan het Amsterdam Centre for Sexworkers. Het ACS is een samenwerkingsverband van de GGD en HVO-Querido, van medische en sociale zorg. Er werken verpleegkundigen en maatschappelijk werkers.

Paulusma en Scholtes werden verwelkomd en rondgeleid door Heleen Driessen, vertrouwensvrouw voor sexwerkers, en Marianne Craanen, verpleegkundige seksuele gezondheid. Het kamerlid veert op als ze hoort dat bij de medische zorg van het ACS verpleegkundigen aan het roer staan. Zij heeft zelf een verpleegkundige achtergrond en is ‘helemaal pro nurse-led.’

Wethouder Alexander Scholtes en Heleen Driessen bij het ACS

Veldwerk

Heleen vertelt dat ze de meeste sexwerkers bereiken door veldwerk op de Wallen, in clubs en online. En vervolgens door mond tot mond reclame van de sexwerkers onderling. De wethouder wil weten of de eigenaren meewerken als veldwerkers hun club bezoeken. Heleen antwoordt dat het ACS goed contact met de exploitanten onderhoudt. ‘Alles wat niet goed gaat in de branche, komt bij ons vertrouwensteam terecht,’ aldus Heleen.

Paulusma en Scholtes gingen na hun bezoek aan ACS door naar het Transhuis.

Over het Amsterdam Center for Sexworkers

Amsterdam Center for Sex Workers (ACS) voorheen, P&G292, is sinds 2008 een samenwerkingsverband tussen HVO-Querido en de GGD van Amsterdam. Het multidisciplinair team bestaat uit maatschappelijk werkers (HVO-Querido) en verpleegkundigen (GGD). Ook het vertrouwensteam is een onderdeel van ACS. Daarnaast werken er voorlichters in de prostitutie en ervaringsdeskundigen, die verschillende talen spreken om gesprekken met alle sekswerkers mogelijk te maken, ongeacht hun culturele achtergrond.

Amsterdam Center for Sex Workers werkt nauw samen met verschillende hulpverleningsinstanties om de zelfredzaamheid en emancipatie van sekswerkers te bevorderen. Autonomie staat centraal bij ACS. Ieder mens heeft het recht om in vrijheid een beroep te kiezen en uit te oefenen. Er mag nooit sprake zijn van uitbuiting of onderdrukking in welke vorm dan ook.