StreetSmart en HVO-Querido

27 november, 2014

​Onder de noemer StreetSmart Amsterdam slaan we samen met Amsterdamse horecaondernemers onze handen ineen tegen dreigende dakloosheid.

Ook dit jaar verzamelen weer ruim vijftig deelnemende restaurants in de maanden november en december geld in voor mensen die dakloos zijn of dreigen te raken. Dit mooie Nederlandse initiatief is een vervolg op het grote succes van StreetSmart ‘Helping the homeless’ in Londen. Het is nu voor het tweede jaar op rij dat het plaatsvindt in Amsterdam. HVO-Querido is als zorgorganisatie betrokken bij dit project en zorgt ervoor dat het ingezamelde geld terecht komt bij de mensen die het nodig hebben.

Actiemaanden in restaurants

In de maanden november en december van dit jaar vragen de deelnemende restaurants in Amsterdam hun gasten om een vrijwillige bijdrage van 1 euro bovenop de rekening. HVO-Querido zet dit geld in om zowel huisuitzettingen te voorkomen als de leefomstandigheden van dak-en thuisloze mensen te verbeteren. Help je mee om geld in te zamelen? Kijk welke restaurants deelnemen en stel ook anderen op de hoogte van dit mooie initiatief!

Voedselpakketten

Een deel van het ingezamelde geld van 2013 heeft HVO-Querido vanaf augustus dit jaar besteed aan het uitgeven van groente- en fruitpakketten. Gezinnen in twee GGD noodopvangen krijgen tot en met het einde van dit jaar eenmaal per week een pakket met groenten en fruit. ‘Omdat ik een beperkt budget heb, vult het pakket goed aan. Het helpt me echt uit de brand,’ aldus een van de gezinnen. HVO-Querido verdeelt het ingezamelde bedrag daarnaast nog over verscheidene andere projecten, zoals het bieden van nazorg bij schuldhulpverleningstrajecten en het organiseren van diners voor gezinnen in nood.

Over StreetSmart

In 1998 is StreetSmart in Londen en de rest van Engeland van start gegaan om geld in te zamelen voor dakloze gezinnen of gezinnen die dakloos dreigen te raken. Inmiddels is StreetSmart ook actief in Ierland, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, in verschillende staten in de VS en nu dus ook in Nederland. Horecaondernemers Sandra Chedi (Amstel Botel) en Bert van der Leden (o.a. Supperclub) hebben het voortouw genomen bij de lancering van StreetSmart Amsterdam. HVO-Querido is benaderd om de opbrengst goed te besteden en heeft de opstart van het project in Nederland gefinancierd. StreetSmart gaat door en wil het aantal restaurants dat mee doet uitbreiden zodat er nog meer opbrengsten naar Amsterdammers in nood kan gaan.

Meer weten?

Meer weten over Streetsmart? Kijk gerust even op de website www.streetsmart.nl, like Streetsmart op Facebook of volg Streetsmart op Twitter. Heb je verder nog vragen over dit project of goede ideeën voor de inzet van Streetsmart? Neem dan contact op met projectleider Sanne van der Leij.