Stoere stopper Kevin wil graag oud worden

Tags: aak
01 oktober, 2019

Vandaag is de landelijke actie Stoptober gestart. HVO-Querido doet uiteraard mee. We vroegen aan Kevin Koenen, zorgcoördinator bij de Aak, waarom hij al eerder dit jaar stopte met roken.

Kevin Koenen (29) rookte stevig vanaf zijn 15e tot pakweg zijn 25e. De vier jaar erna heeft hij vele stoppogingen gedaan. Op vakantie in Indonesië kon hij de kreteksigaretten maar moeilijk weerstaan en afgelopen winter rookte hij weer volledig. In juni van dit jaar stak hij zijn laatste sigaret op. Hij is vastbesloten om nooit meer een sigaret aan te raken.
Echt willen
‘Je blijft verslaafd zeggen ze. Maar als je écht wilt stoppen, is het goed te doen, of het nu met een hulpmiddeltje is of cold turkey. Je moet er alleen zelf écht voor de volle 100% achter staan. Dat stoppen beter is voor je financiën en je gezondheid werkt volgens mij niet als motief. Het gevaar schuilt erin dat je makkelijker weer begint als je er niet ten volle van overtuigd bent dat roken gewoon vies is.’

Kevin Koenen

Ervoor gaan

‘Je blijft altijd associaties houden waarbij het fijn is om te roken, na het eten of bij een biertje of de koffie. Volhouden om dan niet te roken, vind ik het moeilijkst. Ik kon altijd wel makkelijk stoppen maar als het dan even tegenzat in mijn leven begon ik ook weer net zo makkelijk. Maar nogmaals: het is goed te doen, dat stoppen, zolang je er maar voor gáát!’

De reden

Eigenlijk past roken helemaal niet bij Kevin vertelt hij. ‘Ik doe aan hardlopen en vijf keer in de week ben ik met crossfit bezig. Ik merk het meteen aan mijn conditie als ik rook.’ Maar dat is niet zijn voornaamste reden om te stoppen. ‘Ik wil oud worden.’ Kevin roept nog niet overal luidkeels rond dat hij nu echt gestopt is. Hij is in het verleden te vaak weer begonnen. Binnenkort gaat hij opnieuw op vakantie naar Indonesië. Kan hij ditmaal wél voldoende weerstand bieden tegen de kreteks? Kevin weet zeker dat dit gaat lukken.

Fit 24

Het programma Gezonde Leefstijl is opgezet om teams van HVO-Querido te trainen zodat ze hun cliënten beter op weg kunnen helpen naar een gezonder leven. Het komt voort uit het programma Positieve Gezondheid (Fit 24) dat komend jaar breder wordt geïntroduceerd binnen HVO-Querido. In dit programma worden onder andere de drie speerpunten van het landelijke preventieakkoord uitgewerkt: (anti-)rookbeleid, problematisch alcoholgebruik en obesitas (voeding en bewegen).
De focus ligt momenteel op roken, daarvoor is een beleidsplan geschreven. De maand oktober is volledig gewijd aan Stoptober. In heel Nederland helpen rokers en niet-rokers elkaar om 28 dagen te stoppen met roken.