Raadsleden PvdA bezoeken Wilhelminastraat

24 april, 2023

Vier leden van de fractie van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraad van Haarlem waren afgelopen vrijdagmiddag op bezoek HVO-Querido. Zij kwamen een kijkje nemen op de locatie Wilhelminastraat, een dag- en nachtopvang voor dak- en thuislozen met dertig bedden.

Te gast zijn Renée Roodhuizen van de commissie Beheer, Matin Abbasi van de commissie Bestuur en Erica Bastiaans en Sidney Visser van de commissie Samenleving. Daarmee zijn drie van de vier commissies vertegenwoordigd.
Zorgcoördinator Cor Besselink van de Wilhelminastraat ontvangt de delegatie, geeft een korte rondleiding en vertelt over het dagelijkse reilen en zeilen in de opvang. Hij typeert de sfeer in de voorziening als ‘een schoolkamp voor volwassenen, maar dan met harddrugs.’

Openbare ruimte

Hoewel dak- en thuislozen niet het belangrijkste onderwerp vormen van de commissie Beheer, heeft Renée Roodhuizen er toch zijdelings mee te maken. Bijvoorbeeld als het gaat om het inrichten en onderhouden van de openbare ruimte in Haarlem. Hoe kunnen we die vriendelijk maken voor dakloze mensen. Komen er bijvoorbeeld wel of geen beugels op bankjes in de stad? Cor Besselink noemt in dit verband dat HVO-Querido zich samen met de gemeente inspant om voor daklozen in Haarlem ook buiten een plek te creëren.

Cor Besselink leidt vier raadsleden uit Haarlem rond bij de Wilhelminastraat

Onwetend

Matin Abbasi geeft toe bijna dagelijks langs het pand aan de Wilhelminastraat te fietsen, maar dat hij er nu voor de eerste keer binnen is. Als lid van de commissie Bestuur heeft hij onder meer te maken met dakloze Haarlemmers als het gaat om veiligheid en handhaving. Hij schrikt soms van de ongenuanceerde wijze waarop mensen zich uitlaten over dak- en thuislozen. Abbasi vermoedt dat dit te maken heeft met onwetendheid over de doelgroep en de problematiek. Besselink beaamt dit. Onbekend maakt onbemind.

Zorgzaam

Erica Bastiaans en Sidney Visser hebben als leden van de commissie Samenleving zorg en maatschappelijke ontwikkeling in hun portefeuille en zijn daardoor meer direct bij het werk op de Wilhelminastraat betrokken. Onderwerpen die momenteel spelen in de gemeenteraad zijn de in- en uitstroom van mensen in de maatschappelijke opvang en hoe dat mogelijk beter kan worden geregeld. Daarnaast komen er in Haarlem zes zogeheten Skaeve Huse en Domus Plus, een beschermende woonvorm voor 24 dakloze mensen.

Raadsleden van de PvdA op bezoek bij de Wilhelminastraat van HVO-Querido in Haarlem

Verbeteren

De raadsleden willen van Cor Besselink weten hoe de samenwerking met de gemeente verloopt en welke verbeteringen hij graag zou zien. De samenwerking is prima, volgens Besselink. ‘We zijn het natuurlijk wel eens oneens, maar dat is ook prima, we blijven in gesprek.’
Verbeteringen weet hij genoeg. Voor de Wilhelminastraat zou hij graag een scheiding willen aanbrengen tussen de opvang en de eveneens in het pand gevestigde gebruikersruimten. Die ziet hij liever ergens anders, dat geeft meer rust. Daarnaast wil hij iedereen graag een eenpersoonskamer bieden. Nu zijn er daarvan maar twaalf en de rest is voor meerdere personen. Heel ouderwets, aldus Besselink. Ook de ventilatie in het pand laat te wensen over.

Uitstroom

De uitstroom van bewoners is moeilijk, omdat de plekken daarvoor schaars zijn. ‘Het loopt vol en vast,’ aldus Besselink. Sidney Visser heeft ook het idee dat er meer daklozen zijn gekomen in Haarlem. Vroeger wist je zo’n beetje wie ze waren en waar ze rondhingen, ‘je zag heel lang dezelfde mensen,’ aldus Visser. Nu zie je meer en steeds andere daklozen op straat.
Besselink zou bovendien meer begeleiders willen kunnen inzetten om direct intensief aan de slag te gaan met alle mensen die zich melden bij de Wilhelminastraat. De juiste zorg bieden is ook beter voor de stad. ‘Als mensen weinig te doen hebben, gaan ze door de stad zwerven, met kans op overlast. Hoe eerder je start met een traject, hoe beter. Ons hoofddoel is om iedereen op de goede plek te krijgen. Daarvoor gaan we met veel creativiteit alle domeinen af. Met een beetje mazzel stroom je na anderhalf jaar uit.’

Heeft Besselink misschien nog een tip voor de raadsleden? ‘Luister naar medewerkers in de zorg, die zitten er middenin, en blijf bij alles wat je doet goed opletten wat de doelgroep nodig heeft.’