Onuitputtelijk veel mogelijkheden

Tags: muziek
04 januari, 2019

‘Wij vinden het heel leuk dat het nu eens anders is,’ merkt altvioliste Yael Kurzbauer-Bonouvrier op tijdens een concertavond met haar Willink Kwartet in Splendor. ‘Meestal spelen we werk van dode componisten en nu zijn er maar liefst twee componisten in levende lijve aanwezig.’ Yael doelde op Hans van Eck en Norbert Wissing van wie recent werk op het programma stond.

Norbert Wissing is niet alleen componist, hij is ook sinds jaar en dag actief in de Centrale Cliëntenraad van HVO-Querido, eerst als voorzitter en sinds deze zomer als penningmeester. Wissing is zeer tevreden over het concert van het Willink Kwartet. ‘Ik vond het heel goed gaan, de musici waren tevreden en Hans ook. Het voordeel van er zelf bij zijn is dat je stukken samen met de musici kunt instuderen. Je kunt het erover hebben, vragen beantwoorden en zo nodig dingen verduidelijken. Het klonk die avond precies zoals ik het heb bedoeld. Het was ook een gezellige avond, de sfeer was heel goed en Splendor was bijna uitverkocht.

Het Willink Kwartet in Splendor

Première

Een van de thema’s die avond was de omgang met het noodlot. Er werd muziek gespeeld van twee joodse componisten, Lex van Delden, niet toevallig mijn leermeester, die tijdens de oorlog in het verzet zat, en Erwin Schulhoff, die zijn leven verloor in een concentratiekamp. Dan ben je toch extra blij dat we nu in vrijheid kunnen leven.
Mijn Strijkkwartet nr. 2 ging die avond officieel in première, een behoorlijk autobiografisch stuk, je hoort daarin een deel van mijn leven. Ik heb het als heel intens ervaren.

Heilige combinatie

Het mooie van een concert is ook de dynamiek, je hoort letterlijk alles. Het is heel spannend en prikkelend. Je ziet en hoort het voortdurende oogcontact tussen de musici. Ze zijn echt goed hoor. Zulke jonge mensen, Yael is volgens mij 23, en dan al zo goed, echt ongelooflijk, geweldige musici! En dan te bedenken dat ze hooguit een jaartje samen spelen. Wist je dat een strijkkwartet een van de moeilijkste dingen is om te spelen? Een strijkkwartet is een heilige combinatie, vier instrumenten die zo goed bij elkaar passen met onuitputtelijk veel mogelijkheden.

Op de rol

Je kon goed merken dat ze het zelf ook leuk vonden om deze muziek te spelen. Het spelplezier spatte er van af. We gaan meer dingen doen samen. Op 23 april kun je mijn pianorecital horen, opnieuw in Splendor. Daarnaast ben ik nu bezig met Strijkkwartet nr. 3, met de opnamen van een cd en met nocturnes voor piano. Kortom, het komende jaar gaan er veel interessante en leuke muzikale dingen gebeuren.’

Luisteren

Luister hier naar de opname van Nobert Wissings Strijkkwartet no 2 door het Willink Kwartet op 21 november 2018 in Splendor Amsterdam.

Foto’s: Ben Bonouvrier