Nieuw: Skaeve huse

15 juni, 2007

In Amsterdam woont een aantal mensen dat regelmatig voor ernstige overlast zorgt in de buurt waarin zij wonen. Vanwege dit gedrag zijn zij ook vaak niet te handhaven in een instelling voor maatschappelijke opvang. De Algemene Woningbouw Vereniging, Woonstichting De Key en HVO-Querido zochten al enige tijd naar een passende oplossing voor deze groep. Tot nu toe werden zij heen en weer geschoven tussen woningcorporaties en maatschappelijke opvang. In Amsterdam vinden zo’n 30 huisuitzettingen per jaar plaats wegens extreme overlast.

Vijf units

Het Skaeve Huse-project naar Deens model in de Houthaven bestaat uit vijf individuele woningen. Iedere robuuste unit biedt onderdak aan één persoon. Daarnaast is er een beheerdersunit, bedoeld voor de woonbegeleider van HVO-Querido en voor de twee huismeesters van AWV en De Key die afwisselend toezicht zullen houden op het terrein.

Jan Frankelaan

De oprijlaan naar de Skaeve Huse is de ‘Jan Frankelaan’ gedoopt. Het bord is onthuld door zijn zoon en naamgenoot Jan Franke junior. Jan Franke is in januari plotseling overleden en was tot die tijd een bekend en begeesterd figuur binnen de volkshuisvesting. De SEV (Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting) had hem ingehuurd als landelijk aanjager van het Skaeve Huse-project. Ook bij ons Amsterdamse project is hij tot eind 2006 nauw betrokken geweest.

Het is de bedoeling dat binnenkort de eerste bewoners komen.