Iedereen is welkom bij de Buurtcirkel

Tags:
25 augustus, 2022

Elke woensdagmiddag komt een Buurtcirkel bij elkaar in de Transvaalbuurt in Amsterdam Oost. In Biko, een buurtcentrum van Dynamo aan het Steve Bikoplein, ontmoeten we Rita, Renate, Sila en Piet. De vrijwilliger en een aantal vaste bezoekers van deze Buurtcirkel.

Rita is vrijwilliger in het buurtcentrum. Op maandag begeleidt zij daar de knutselclub en op woensdag de Buurtcirkel. Ze werkte eerder in de gezondheidszorg en in het onderwijs. Toen haar functie in de laatste sector werd wegbezuinigd, ging ze als vrijwilliger aan de slag. ‘Ik wilde iets betekenen voor de samenleving. Op dat moment kwam ik erachter dat dit eindelijk was wat ik echt wilde doen,’ vertelt Rita. ‘Dit werk geeft mij een goed gevoel. Het is prettig om met mensen om te gaan zoals ze zijn.

Samen leuke dingen doen

Voor mij is de Buurtcirkel niets meer en niets minder dan gezamenlijk leuke dingen doen. We komen iedere woensdag bij elkaar. Dan kijken we wat we op dat moment fijn vinden, waar we zin in hebben. Of we iets gaan doen en wat dan. Bijvoorbeeld een spelletje, we gaan straks samen Rummikub spelen, of naar de bioscoop, naar Artis of wat dan ook. Niks hoeft en alles kan. Als je een leuk idee hebt, dan gooi je het in de groep. Als het maar een beetje behapbaar is. We zijn bijvoorbeeld laatst samen naar kringloopwinkel De Lokatie geweest hier in Oost, heel leuk was dat.

Grote tafel

Er zijn verschillende Buurtcirkels in de stad. We gaan wel eens kijken hoe anderen het doen en omgekeerd komen er af en toe mensen bij ons kijken. We zijn met z’n allen naar een grote barbecue voor allerlei Buurtcirkels geweest.
Meestal komen er vier tot acht mensen bij de bijeenkomsten van onze Buurtcirkel. Wij ontvangen alle mensen hartelijk. Iedereen is welkom, onze tafel is groot genoeg. Je hoeft je niet aan te melden, een afspraak is niet nodig. Je kunt gewoon langskomen, elke woensdagmiddag vanaf 13:00 uur.’

Buurtcirkel in de Transvaalbuurt: Rita, Sila, Renate en Piet

Zelf weten

Piet komt bij de Buurtcirkel voor de gezelligheid. ‘Al sinds 1969 woon ik in hetzelfde huis, hier vlakbij. Ik kan natuurlijk wel de hele dag lekker thuiszitten,’ aldus Piet, ‘maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik ben altijd onderweg, bijvoorbeeld naar mijn vrijwilligerswerk bij de Buurtbuik in de Elthetokerk. Daar werk ik, hier drink ik rustig mijn koffie. Je kunt hier gewoon binnenvallen zoals het uitkomt, je hoeft niet aan activiteiten mee te doen, dat moet je lekker zelf weten. Daar houd ik van.’

Bijpraten

Renate is kunstenaar. Ze tekent en schildert en bezoekt de Buurtcirkel voor het sociale contact. Ze woont met begeleiding van het Leger des Heils in de Transvaalbuurt. ‘Er is hier altijd wat te doen. Lekker even bijpraten. Je hoeft je hier niet te verantwoorden. Als je even niks wilt zeggen dan is dat ook goed. Iedereen is hier vrij om te doen en laten wat ie wil.’

Iets eten

Sila vindt de Buurtcirkel gewoon gezellig. ‘We doen spelletjes, we praten een beetje. We vertellen elkaar wat we gedaan hebben en wat we de komende dagen gaan doen. En je kunt hier ook iets eten als je wilt,’ zegt Sila, terwijl ze een hap van haar zelfgebakken tosti neemt. ‘Dit is een heel goed initiatief, fijn dat het er is.’

Opbloeien

‘We hebben hier helemaal geen strak in het pak beleid,’ benadrukt Rita. ‘Wij zijn niet van het moeten. We dwingen niemand tot wat dan ook, dwang gaat er bij ons niet in. We hebben eigenlijk geen regels. Ja, we gaan respectvol met elkaar om, dat is het. Je hoeft niet eens uit deze buurt te komen. We hebben bijvoorbeeld een bezoeker uit Amsterdam West. Hij voelde zich niet senang bij zijn eigen Buurtcirkel en komt nu bij ons. Prima.
Mensen bloeien op in de Buurtcirkel. Wie eenmaal komt, blijft komen. Wij geven mensen de kans om zich te ontwikkelen.
Het is niet alleen maar lachen. Iedereen heeft wel eens een bui. Met iedereen is wel eens iets aan de hand. Daar is natuurlijk ook ruimte voor. Wij helpen mensen met alles wat voorbijkomt. Als het nodig is verwijzen we naar de maatschappelijke dienstverlening. Het Buurtteam zit hiernaast.’

Meerwaarde

Susie Manshande, buurtcirkelcoach bij Beschermd wonen Oost van HVO-Querido, is betrokken bij de opzet van verschillende Buurtcirkels in Amsterdam, waaronder die in de Transvaalbuurt. Susie: ‘De meerwaarde van de Buurtcirkel is heel duidelijk te zien in deze groep. Mensen krijgen meer zelfvertrouwen. Ze leren mensen te vertrouwen, om hulp te vragen en waar ze zelf goed in zijn. Mensen leren hoe ze zelfstandiger worden, door samen redzaam te zijn. Het is mooi om te zien hoe de groep groeit in het oppakken van kleine conflicten onderling.
Vorig jaar heeft een deelnemer van deze groep bij een ander buurtinitiatief een workshop sieraden maken voor kinderen gegeven. Een aantal jaar terug had ze dat niet gedurfd. Door de steun van de vrijwilliger en aansporing van de andere deelnemers is het toch gelukt.’

Kijk hier voor een Buurtcirkel bij jou in de buurt.