Ieder zijn eigen boek bij de Tour

Tags: de tour
13 maart, 2018

Overal bij HVO-Querido wordt gelezen. Op de meeste van onze afdelingen vind je wel boekenrekjes en boekenplankjes. Sommige locaties pakken het iets groter aan. Zo heeft centrum De Tour een heuse kleine bibliotheek. Vrijwilligster Evelien Spruit houdt deze bij.

Voormalig administratief medewerker Evelien Spruit (1961) werkt twee dagen per week als vrijwilliger bij De Tour, een centrum voor activiteiten van HVO-Querido in de Delflandpleinbuurt in Amsterdam West. Een van haar zelfgekozen taken is het bijhouden van de boekerij.

Blij

‘Vijf dagen per week niks doen vind ik overdreven, daarom heb ik me hier aangemeld als vrijwilliger. Het bevalt me prima.
Mensen uit de buurt brengen hier regelmatig boeken langs, als ze hun kasten hebben opgeruimd,’ vertelt Evelien, ‘en daar zijn vaak hele knappe boeken bij. Als het echt niks meer is, gooi ik ze bij het oud papier. Laatst had ik een hele grote doos Engelse boeken, die worden hier weinig gelezen, die zijn naar een afdeling van HVO-Querido gegaan waar asielzoekers wonen, die mensen lezen graag Frans en Engels. Ze waren er heel blij mee.

Evelien Spruit beheert de bibliotheek bij De Tour

Vertrouwen

We hebben hier een bibliotheek, ik zeg altijd bieb, waar bezoekers van de Tour boeken kunnen lenen, en een kleine weggeefkast, waar ook wel boeken in zitten. De spullen daarin mogen bezoekers mee naar huis nemen. Het lenen is een kwestie van vertrouwen, we houden daar geen administratie van bij, maar mensen brengen de boeken tot nu toe altijd netjes terug.

Orde

Toen ik hier begon met de bibliotheek lag alles kriskras door elkaar. Ik heb er een beetje orde in gebracht. De boeken staan nu op soort, zoals spannende boeken en romans, maar ook boeken over landen en volken, dieren, geschiedenis enzovoort. En ze staan per soort op alfabetische volgorde. Sommige series, zoals Baantjer en Maigret, staan weer apart, dat komt beter uit in de kast.

Aanrader

Romantische boeken worden hier het meest gelezen. Mensen vragen wel eens aan mij: welk boek zou jij me aanraden? Dat probeer ik dan zo goed mogelijk te doen. Je moet de mensen dan wel een beetje kennen natuurlijk, iedereen leest zijn eigen boeken. Ik probeer dan iets te vinden wat in hun straatje past.

Verhaal en vaart

Zelf lees ik graag, het liefst spannende boeken. Ik heb niet speciaal een favoriete schrijver, als er maar een beetje verhaal en vaart in zit, het moet wel echt ergens over gaan. Gemiddeld doe ik een week, anderhalve week over een boek. Als je er eenmaal aan begint, en het is de moeite waard, dan wil je verder, dan wil je ook weten hoe het afloopt.
Op school moest ik vroeger boeken lezen, dat vond ik niet altijd even leuk. Dan deed ik soms wel een maand over een bladzijde. Ik houd niet van te lange hoofdstukken, dan raak ik de draad kwijt.
Lezen is goed voor je, je wordt er rustig van en je kunt je even helemaal afsluiten.’