Nieuwjaarsreceptie 2017

Tags: muziek
13 januari, 2017

Op de nieuwjaarsreceptie 2017 van HVO-Querido op 12 januari in De Rode Hoed was er naast terugblikken en vooruitkijken vooral veel muziek.
Het was, ondanks de winterse weerwaarschuwingen, een gezellige drukte van belang aan de Keizersgracht. Traditiegetrouw* sprak de wethouder Zorg van Amsterdam een nieuwjaarswens uit. Het was voor de zevende keer op rij dat deze eer te beurt viel aan Erik van der Burg.

Solidariteit

Volgens Van der Burg gaat het ‘retegoed’ met de stad. Hij somde een reeks voorbeelden van economische voorspoed op, zoals de prijzen van het hoofdstedelijke vastgoed en de gretigheid waarmee hoofdkantoren van multinationals zich in Amsterdam vestigen. Maar dat was voor de wethouder slechts een aanloopje naar zijn punt van deze middag. Het gaat in onze stad niet alleen economisch voor de wind, het gaat volgens Van der Burg ook goed met de barmhartigheid, een van de waarden uit het stadswapen. Dit uit zich onder meer in een groot en breed gedragen gevoel onder de bevolking van solidariteit met mensen die de wind juist tegen hebben, zoals vluchtelingen, daklozen en gezinnen die in armoede leven. De wethouder ziet de medewerkers en vrijwilligers van HVO-Querido als de professionele representanten van die solidariteit en dankte hen hartelijk voor hun inzet voor de stad.

Erik van der Burg en Clemens Blaas

Historisch moment

HVO-Querido’s bestuurder Clemens Blaas hield ook een korte toespraak waarin hij terugblikte op 2016. Daarbij sprong de opvang van vluchtelingen in het oog en de activiteiten om My Red Light van de grond te krijgen, dat in 2017 van start gaat.
Het winnen van de Fair Play Award door onze voetballers in Manchester zegt volgens de bestuurder iets over de kwaliteit van de begeleiding. Hij noemde de opening van de Aalbersestraat en het grote aantal cliënten dat inmiddels is doorgestroomd bij onze voorziening de Wilhelminastraat in Haarlem.
Uiteraard keek hij ook naar 2017. De extra woningen die voor onze cliënten beschikbaar komen, markeren volgens Clemens een historisch moment. Waar cliënten vroeger eigenlijk nooit meer uit de kliniek kwamen, gaan en kunnen we dat nu met adequate begeleiding en woningen anders doen. Hij complimenteerde de wethouder die zich met hart en ziel inzet voor onze doelgroepen. Wat Clemens betreft verdient Van de Burg een standbeeld naast dat van Wibaut, die eveneens veel voor de stad heeft betekend.
Hij roemde tot slot Proud People dat het succes van onze deelname aan de Canal Parade heeft uitgewerkt tot een breder programma en zo op allerlei manieren werkt aan de integratie van mensen in de samenleving.

Fleur Dikken en Jan Kiel

Muziek

Daarna was het de beurt aan de muzikanten en zangers van het Kwik, wat staat voor Kijk wat ik kan, een samenwerkingsproject van Eiwerk en HVO-Querido. Kwik is een bonte stoet cliënten van HVO-Querido, aangevuld met enkele vrijwilligers en medewerkers, onder leiding van zangeres Lies Schilp. Zij vulden het hele podium en gaven alvast een voorproefje van hun zomerse show in Paradiso op 19 juli. Dat belooft een zeer divers muzikaal spektakel te worden met veel pop- en rockklassiekers, jazz, meezingers en meer.

Kijk hier voor foto’s.

* Deze traditie begon 25 jaar geleden, in 1992, met wethouder Ada Wildekamp.