Mijn stad

10 augustus, 2005

In de rubriek ‘Mijn stad’ toont een cliënt of een medewerker van HVO-Querido zijn of haar favoriete plek in Amsterdam. Deze keer Ben Manassen, redactielid van de HVO-Querido nieuwsbrief en bewoner van Beschermd wonen Zuid. Ben Manassen heeft een LAT-relatie en geen kinderen.

Waar staan we en waarom hier?

We staan in de Rivierenbuurt bij de speeltuin in de Gaapstraat. Om precies te zijn bij het monument Markt voor joden. De Duitse bezetter verordonneerde op 3 november 1941 dat joden verplicht waren om hier markt te houden. Een markt alleen toegankelijk voor joden. En zoveel jaar later woon ik als jood in vrijheid, hier om de hoek, in een woning via HVO-Querido. Wist je dat van de 17.000 joden uit Amsterdam Zuid ruim 13.000 mensen de kampen niet hebben overleefd? Ik vind dit een mooi en belangrijk monument, vooral ook door het motto dat van alle tijden is: samen spelen, samen leven.

Wat deed je hiervoor?

Ik was elf jaar in het Sinaï-centrum. Daar was ik ook actief in de cliëntenraad. Eerder heb ik meegewerkt aan het opzetten van de wijkkrant voor Buitenveldert. Momenteel zit ik ook in de redactie van Prima Vista, een nieuwsbrief van het Platform GGZ Utrecht.

Ben Manassen bij het monument 'Markt voor Joden'

Ben Manassen bij het monument ‘Markt voor Joden’

Wat doe je in je vrije tijd?

Zingen in het Amsterdams Synagogaal Koor. Over ongeveer een maand komt een nieuwe CD uit van het Chanoeka concert dat we eind vorig jaar in het Concertgebouw hebben gegeven.
Daarnaast fotografeer ik graag en regelmatig.

Welke muziek/film moet iedereen horen/zien?

Behalve die van ons koor, bedoel je? Ik heb laatst van mijn buurman een verzamel-cd van Mozart gekregen. Fantastisch! Een film die veel indruk op mij heeft gemaakt is ‘Left Luggage’ van Jeroen Krabbe uit 1998. Die film is gebaseerd op het boek ‘Twee koffers vol’ van Carl Friedman.

Waar erger jij je aan?

Aan de huurplannen van minister Dekker: dure wijken voor de rijken en de armeren in sloppenwijken. Dat is geen integratie, daar zit niemand op te wachten.

Wat is jouw grote droom?

Ik hoop dat de grote restauratie van de synagoge aan de Lekstraat doorgaat en een succes wordt. Het deel dat de Joodse Gemeente nu als sjoel gebruikt, zal in de oorspronkelijke staat worden teruggebracht. De synagoge is in 1937 gebouwd door Abraham Elzas en is inmiddels een Rijksmonument.