Team Marnix

Adres:
Marnixkade 109F, 1015 ZL Amsterdam, Nederland
E: info.teammarnix@hvoquerido.nl

Sinds 1 januari 2019 zijn bij HVO-Querido twee teams samengevoegd. Ambulant team Psychiatrie en Ambulant team Marnixkade zijn nu samen Team Marnix.

Voorheen fietsten wij de gehele stad door, waren wij van alle wijken oppervlakkig op de hoogte wat er speelde en werkten wij vanuit twee verschillende aanpakken.

Vanaf heden werken wij met de Housing First methodiek, zitten wij in subteams per stadsdeel en zullen wij meer deelnemen aan wijktafels en buurtactiviteiten.
Team Marnix staat voor focus op krachten en talenten van de cliënt, regie bij cliënt, wijkgericht werken en inzetten/uitbreiden van het netwerk van de cliënt.

De subteams zijn: Marnix-Noord/Centrum, Marnix-West, Marnix-Zuidoost/Zuid en Marnix-Oost.

Wat verandert er voor jou? Je zult door onze wijkgerichtheid vaker dezelfde Team Marnix gezichten zien. Dit zal de samenwerking vergemakkelijken. Mooi zo!

Contact

Wil je graag meer weten over wat wij nou precies doen? Nodig ons gerust uit.

Team Marnix, Noord-Centrum-Westerpark

Team Marnix, West

Team Marnix, Zuidoost, Zuid

Team Marnix, Oost

 


Housing First methodiek

Dit doen wij via de Housing First methodiek. Zoals de naam aangeeft: de klant krijgt eerst een woning. Nou ja krijgt… HVO Querido huurt de woning in eerste instantie en de klant mag hierin wonen middels een onderhuurovereenkomst.
Er zijn drie belangrijke regels:

  • Geen overlast veroorzaken: lees: koptelefoon op, aardig zijn voor de buren en geen wekelijkse feestjes met je gezellige (luidruchtige) vrienden.
  • Begeleidbaar opstellen: afspraken met je begeleider nakomen (en deze te allen tijde koffie aanbieden :)).
  • De huur betalen: heel graag met behulp van bewindvoering of het FIBU

We bieden 24-uurs bereikbaarheid aan de klanten. En de persoonlijk begeleiders hebben ieder een lage caseload. Het voordeel daarvan is dat we de ruimte hebben om iedere dag langs te gaan, als het met iemand even niet zo lekker gaat. Anderzijds, regelt de klant een groot deel van zijn/haar zaken zelf of met behulp van zijn/haar netwerk. Dan komen we niet iedere dag zijn/haar koffie opdrinken, maar komen we minder vaak langs.
Zorg op maat dus, aangesloten op wat een klant op dat moment nodig heeft. Ook vinden we het belangrijk dat de begeleiding aansluit bij datgene dat iemand nodig heeft. We matchen daarom een begeleider bij de klant. De een is meer gebaat bij een ‘docent-achtige’ aanpak en wordt dus gekoppeld aan een begeleider die sterk is in deze begeleiderstijl. Een ander heeft meer baat bij iemand met een creatieve aanpak of heeft af en toe een zetje nodig van een politie-agent type.

Dat klinkt (en is) prachtig, maar pamperen doen we natuurlijk niet. Klant heeft een heel scala aan krachten die hij/zij in kan zetten. Ook hebben ze vaak een familielid of een goede vriend die een steentje bij kan dragen. En dan zijn er nog heel wat voorzieningen en hulpbronnen in de wijk te vinden. Immers, professionele begeleiding is leuk, maar wil je toewerken naar de woning op eigen naam (mogelijk na minimaal 2 jaar), dan zal je jezelf moeten kunnen redden samen met je netwerk.
Voor het verkrijgen van de woning op eigen naam zijn de eisen van de Veldtafel (UMO) ook hier leidend en daarom werken we hier ook samen met de klant naar toe. Er is dan ook veel aandacht voor psychische gesteldheid, dagbesteding/werk, sociale contacten, financiën/administratie en natuurlijk de omgang met buren en het leren kennen van je wijk.

Bij de een zal dit stapje voor stapje gaan, bij een ander gaat het meer met sprongen. Maar hoe dan ook is het doel ontwikkeling en het vergroten van zelfstandigheid. Zo krijgen ook mensen met een bepaalde kwetsbaarheid de kans om mee te mogen doen in onze mooie stad en onderdeel uit te kunnen maken van een buurt. En dat is nou precies het motto van Team Marnix!

 

Contactpersoon

teammanager
Anita Doggen