De klokkenluidersregeling is er om mensen die een misstand in een organisatie melden te beschermen. Soms gaan er dingen fout, en het is belangrijk dat deze fouten worden gemeld en opgelost. Dit voorkomt grotere problemen, zeker als er eerst niks met zo’n melding wordt gedaan.
Wat is een misstand?
Niet alles wat misgaat is een misstand. Een misstand is bijvoorbeeld fraude, corruptie, of een langdurig probleem dat niet wordt aangepakt door de organisatie.
Voor wie is deze regeling?
Deze regeling geldt voor (oud-)medewerkers van HVO-Querido en ook voor stagiairs, zzp’ers, uitzendkrachten, gedetacheerden, leveranciers en sollicitanten.
Wat kun je melden?
Je kunt een misstand melden als het gaat om:
- Schending van wetten of regels,
- Gevaar voor gezondheid, veiligheid of milieu,
- Problemen door verkeerd gedrag of nalatigheid van de organisatie.
Heb je bewijs nodig?
Als je een vermoeden hebt op basis van wat je zelf hebt gezien of gehoord, kun je dit melden. Geruchten van anderen vallen niet onder deze regeling.
Hoe meld je iets?
In de meeste gevallen meld je een probleem bij je leidinggevende. Kan of wil je dat niet, dan kun je terecht bij de vertrouwenspersoon of het Huis voor Klokkenluiders. Zij helpen je verder.
- Een melding kan schriftelijk, telefonisch of via een gesprek.
- Binnen 7 dagen krijg je een ontvangstbevestiging. Uiterlijk binnen 3 maanden krijg je meer informatie over je melding.
- Extern melden bij een autoriteit kan ook, maar intern melden heeft de voorkeur omdat dat vaak sneller gaat.
Bescherming voor melders
Als je een melding doet te goeder trouw, beschermt HVO-Querido je tegen negatieve gevolgen, zoals ontslag, slechte beoordelingen of pesterijen. Jouw identiteit wordt beschermd.
Waarvoor is deze regeling niet?
Deze regeling is niet bedoeld voor:
- Klachten van cliënten over zorg (gebruik daarvoor de klachtenregeling voor cliënten),
- Klachten van medewerkers over arbeidsvoorwaarden (gebruik de algemene klachtenregeling medewerkers),
- Klachten over ongewenst gedrag zoals pesten of intimidatie (zie de klachtenregeling ongewenst gedrag),
- Klachten over functiewaardering (volg de procedure van de interne bezwarencommissie).
Bekijk altijd de volledige klokkenluidersregeling voor meer details.