Heart of gold

Tags: aak
23 juni, 2020

Graham is een kleurrijke bewoner van onze afdeling De Aak in Osdorp. Als voormalige huisschilder die inmiddels vooral als kunstschilder actief is, uit hij zijn waardering voor onze medewerkers op een bijzondere manier. Hij vindt dat ze een hart van goud hebben en maakte medailles voor ze als coronavirus heroes en gekleurde harten met de tekst: If you have a good heart, take one.

Graham Armstrong (1960) woont al geruime tijd in Nederland, maar komt van oorsprong uit Schotland en dat is nog goed te horen. Hoe enthousiaster hij vertelt, hoe duidelijker zijn afkomst boven komt drijven. En aan enthousiasme noch woorden heeft Graham gebrek.
Hij wordt geboren in een klein dorpje bij Glasgow en werkt door heel Europa als huisschilder. In ons land werkt hij als schilder aan een aantal prestigieuze projecten, zoals Paleis Noordeinde in Den Haag en de Industrieele Groote Club in Amsterdam.

‘Ik heb ook in Duitsland gewerkt, in Spanje, Gibraltar, overal eigenlijk. Veel mooie klussen gedaan,’ vertelt Graham die zichzelf als vakman behoorlijk serieus neemt. ‘I don’t want to blow my own trumpet, but I’m the best painter east of the Mississippi,’ want samen met een al even vakbekwame vriend heeft hij de wereld in tweeën gedeeld en de Mississippi is daarbij de scheidslijn.

Respect

Met zijn gepimpte rollator, my eye-pad noemt hij het, vol met afbeeldingen van spinnen en ogen, terugkerende motieven in zijn werk, is hij een opvallende verschijning bij de Aak.
‘Voordat ik in Amsterdam kwam, heb ik veertien jaar in Breda gewoond,’ vervolgt Graham. ‘Tot vijf jaar geleden ging alles goed. Toen kwam ik op straat te staan. Een vrouw van het Leger des Heils heeft zich toen over mij ontfermd, Marloes, een mooie meid. Zij heeft van alles voor mij geregeld. Zij heeft me van de straat opgeraapt. Eerst zat ik toen in een opvang in Noord, daarna in het centrum en sinds 5 oktober 2018 woon ik hier. Tussendoor ben ik een paar maanden in rehab geweest in Juliana-Oord, in het midden van niks.

Het is prima bij de Aak, aardige mensen, maar wel heel saai. Er is hier niks te doen, ik heb niks om naar uit te kijken. Ik zeg ‘hallo’ en ‘dag’ tegen een paar andere bewoners en dat is het. I don’t belong here. Op straat had ik meer plezier.
Ik heb wel heel veel respect voor de mensen die hier werken. Ik zou dat niet kunnen, ik heb het niet in me, maar zij dus wel, zij hebben echt a heart of gold. Irma is mijn begeleidster hier, zij is echt 100% tof.

Zelfstandiger

Ik heb een zoon en een dochter en ik ben vier keer opa. Er is een beetje contact, wij texten.
De toekomst? Daar denk ik niet aan, niet echt. Ik denk aan morgen, verder niet. Ik leef day by day. Je kunt wel plannen maken, maar misschien kom je morgen wel onder de tram. Er gebeurt altijd iets waardoor het fout gaat.
Ik ga binnenkort wel naar een nieuwe woning hiernaast, een satellietwoning, ik heb de meeste spullen al ingepakt. Meer zelfstandigheid heb je daar, je kunt er zelf koken en lekker zelf bepalen wat en hoe laat je eet.

Een beetje raar

Als kind tekende en schilderde ik graag, maar ik heb er heel lang niks aan gedaan tot ik hier kwam. Het is ontspanning, ik wordt er heel relaxed van, het is voor mij ook een soort rehab. Stress is weg. Als ik schilder zet ik een muziekje aan en dan is alles om me heen weg. Alles verdwijnt als ik iets aan het maken ben. Er is niets anders, alleen het maken zelf. I shut the whole world out.

Heel soms heb ik een writers block, maar meestal heb ik veel fantasie en komen de ideeën vanzelf. Ik gooi nooit iets weg, als ik iets bedenk past het meestal bij iets wat al in mijn hoofd zat. Ik begin ergens en dan gaat het vanzelf verder, dan breidt het uit.
Kunst moet voor mij een beetje raar, een beetje griezelig zijn. Picasso bijvoorbeeld, daar houd ik van.
Ik werk met alle materialen. Verf, potloden, maar ook met dingen die ik ergens vind, zoals kartonnen bordjes, stukjes plastic en oude blikjes of doppen.

Best game in the world

Natuurlijk ben ik nu voor Ajax en in Breda was ik voor NAC, maar de Rangers versus Celtic, that’s the best game in the world, can’t beat it. Schotland moet gewoon onafhankelijk worden. Wij worden al vierhonderd jaar onderdrukt door de Engelsen. Wist je dat er vroeger zelfs de doodstraf op stond als je Gaelic sprak?’