Onze bedrijfsvoering is erop gericht om de organisatie duurzaam gezond te houden. Met onze focus op de mens en het klimaat zijn we financieel toekomstbestendig. HVO-Querido kijkt in- en extern vooruit en heeft de middelen om te investeren. We anticiperen op risico’s en kansen. We organiseren onze bedrijfsvoering zo dat deze onze cliëntenzorg optimaal ondersteunt. Onze systemen, processen en teams zijn professioneel, toekomstbestendig en efficiënt ingericht. In de volgende paragrafen een aantal in het oog springende activiteiten die we in 2023 ontplooiden op het gebied van organisatiedoel ‘Duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering’.
Eigen regie door hybride zorg
In 2024 ging het meerjarige programma ‘Klaarstomen voor hybride zorg’ van start. Daarmee wil HVO-Querido de digitale vaardigheden van cliënten vergroten en digitale middelen in de reguliere zorg en bedrijfsprocessen integreren. Dat helpt enerzijds cliënten de regie op hun eigen leven en herstelproces te (her)pakken en te behouden. Anderzijds kan hybride zorg de werkdruk van collega’s enigszins verlichten. Mindy Asamoah, programmamanager: “De krapte op de arbeidsmarkt duurt voort en die kan niet één twee drie worden opgelost. Om toch de kwaliteit van zorg te leveren die wij gewend zijn, zullen we dus inventief en innovatief moeten zijn. Door verschillende vormen van digitale zorg slim in te zetten, slaan we twee vliegen in één klap: we ontlasten de zorgmedewerkers, vooral op eenvoudige of informatieve taken, en zorgen tegelijkertijd dat cliënten voor dat soort zaken meer zelfredzaam zijn.”
VR-bril en Buur-oh-lamp
HVO-Querido was al langer bezig met de digitalisering van de zorg. Cliënten kunnen bijvoorbeeld een telefoon en/of laptop aanvragen, en ondersteuning van een digitale coach krijgen bij het gebruik ervan. Ook experimenteerden we al met digitale middelen, zoals een VR-bril waarmee een cliënt even tot rust kan komen en een lamp die de cliënt waarschuwt als er geluidsoverlast dreigt te ontstaan. Middelen als deze worden over het algemeen positief beoordeeld door cliënten en collega’s. Met het programma Klaarstomen voor Hybride Zorg krijgen deze en andere reeds bestaande ontwikkelingen een impuls om ervoor te zorgen dat ze worden opgeschaald.
“Ik zet de bril vooral in bij cliënten die gespannen of gestrest binnenkomen. Even letterlijk ontsnappen uit de hectiek van de dag. Vaak laat ik ze kiezen uit verschillende virtuele omgevingen. Een tropisch strand, bijvoorbeeld. Dan zie je cliënten ontspannen, lachen, en soms komen er zelfs mooie herinneringen boven.” Maarten Bonting, medewerker digitalisering HVO-Querido
Ambassadeurs
In 2024 werd een aantal ambassadeurs benoemd om hun teams te begeleiden in de transitie naar hybride zorg. Zij inspireren collega’s en denken met hun team mee over hoe digitale middelen op een passende manier kunnen worden geïntroduceerd bij cliënten. Sinds 2019 zijn er 1289 telefoons uitgedeeld aan cliënten. Daarnaast werd onze website flink uitgebreid en heringericht met een speciale sectie voor cliënten (zie onder), waardoor informatie op één plek staat en veel gemakkelijker toegankelijk is.
Ook de komende jaren steken we extra energie in digitale zorg. Door daar serieus werk van te maken, kunnen we nu én in de toekomst goede en passende zorg blijven bieden.
Samenwerking collega’s en cliënten bij ontwikkeling cliëntenwebsite
Al geruime tijd bestond de wens vanuit HVO-Querido om informatie voor (potentiële) cliënten uit te breiden en beter toegankelijk te maken via onze website. Er was vanuit cliënten behoefte aan meer informatie over thema’s zoals wonen, geldzaken, activiteiten, digitale middelen etc. binnen HVO-Querido en eventueel erbuiten. Vanuit de organisatie werd dat – zeker in het licht van de focus op digitalisering – alleen maar toegejuicht. Want door informatie op een laagdrempelige manier beschikbaar te maken, kunnen cliënten zelf meer regie nemen over hun eigen zorg en herstel.
Testpanel van cliënten
In 2024 startte het project ‘Digitale Cliëntomgeving’ (DCO) om dat mogelijk te maken. In feite kwam het erop neer dat er een compleet nieuwe sectie binnen de bestaande website van HVO-Querido ontworpen, gebouwd en ingericht moest worden. Om er zeker van te zijn dat het ontwerp goed bruikbaar en nuttig zou zijn voor cliënten, schakelden we vanaf het allereerste begin van de ontwikkelfase een testpanel van cliënten in. Deze tien mensen bleven in de loop van het hele jaar betrokken, en leverden steeds zeer waardevolle input.
Feestelijke lancering
Eind december 2024 lanceerden we de cliëntenwebsite op feestelijke wijze. Marjolein Wedding, projectmanager: “Het was een flinke klus, maar hij is grotendeels geklaard. Omdat de informatie vanuit zoveel hoeken van de organisatie moet komen, waren er ontzettend veel mensen en afdelingen bij betrokken. Ondertussen gaan we natuurlijk door met ‘finetunen’: informatie verandert constant, en naar aanleiding van de bevindingen blijven we ook steeds verbeteringen doorvoeren. Maar de cliëntwebsite staat en wordt goed gebruikt. Wij zijn ontzettend blij met de input van de cliënten in het panel: zij gaven ons steeds nieuwe inzichten en brachten ons op ideeën die wij zelf niet hadden bedacht. Gelukkig blijven zij hun bevindingen met ons delen!”