De kracht van fantasie

13 maart, 2020

De Boekenweek is een mooie aanleiding om aandacht te besteden aan het werk van een van onze eigen schrijvers. Michael Waal, auteur en persoonlijk begeleider bij HVO-Querido, zag onlangs zijn eerste boek in het fantasygenre in druk verschijnen: Opkomst van de hybriden. Niet zomaar een boek, het is het eerste deel van de ambitieuze Humanimals saga, die uiteindelijk zeven boeken zal beslaan.

Michael Waal werkte eerst bij ons Martien Schaaperhuis op IJburg maar stapte een tijdje geleden voor 32 uur per week over naar het ambulante Team Centrum van HVO-Querido.
‘Ruim tweeënhalf jaar heb ik met veel plezier bij het Martien Schaaperhuis gewerkt,’ vertelt Michael, ‘en als ik er kom, voelt het nog altijd goed en vertrouwd, maar het ambulante werk past op dit moment beter bij mij. Een residentiële voorziening met 60 bewoners gaat altijd maar door, die staat altijd “aan.” Nu ga ik na een huisbezoek, hoe heftig dat soms ook is, weer weg en sluit ik het voor dat moment af. Dat geeft mij meer rust en die rust heb ik nodig om te schrijven.

Er iets van leren

Schrijven is heel leuk om te doen, het is bovendien mijn eigen keuze, niemand dwingt me om dit te doen, maar het voelt alsof ik twee banen heb. Er gaat veel tijd in zitten. Niet alleen in het schrijven zelf, maar vooral het voorwerk, dingen uitzoeken, onderzoek doen.
Mijn Humanimals saga speelt in een post-apocalyptische wereld waarin bij sommige mensen een verandering in hun DNA heeft plaatsgevonden. Dit maakt een combinatie mogelijk tussen mens en dier, de humanimal.
Er komt dus nogal wat kennis over dieren in mijn boek voorbij. Dat is allemaal gebaseerd op onderzoek, dat is echt, dat heb ik niet zelf verzonnen. Voor mij is dat heel belangrijk dat het echt is, dat je er iets van kunt leren. De schrijver Rick Riordan, mijn grote voorbeeld, gebruikt in zijn boeken veel mythologie, daar heb ik veel van geleerd. Ik hoop dat mensen uit mijn boek iets leren over dieren of gaan nadenken met welk dier zij een combinatie zouden willen maken.

Michael Waal

Filosofische vragen

Fantasy geeft je heel veel vrijheden en kansen als schrijver. Mijn boek gaat over de toekomst, over technologie, over kunstmatige intelligentie en meer. Hoe moeten we verder na een aantal rampen? Hoe gaan we om met schaarste op onze planeet? Ik kom niet met het antwoord, ik stip een aantal mogelijkheden aan.
Als lezer volg je vijf hoofdpersonen die allemaal heel verschillend zijn qua achtergrond, karakter en perspectief. Verder gaat het net als in het echte leven, het loopt niet altijd goed af.
Het gaat mij niet alleen om het plot, om het avontuur en de spanning. Ik wil ook vragen stellen. Wat is de essentie van het mens zijn? Zijn dat emoties, gedachten, morele overwegingen of andere dingen? En hoe menselijk ben je naarmate je lichaam uit één of meer robotdelen bestaat?

Als een film

Deel twee van de saga is bijna klaar, die gaat binnenkort naar enkele proeflezers. Deel drie tot en met zeven zitten in mijn hoofd. Als schepper van deze wereld ben ik met alle delen van de saga tegelijk bezig. Ik heb er wel al een synopsis per hoofdstuk van opgesteld. Het is voor mij letterlijk fantasy, die wereld bestaat in mijn hoofd en daar is het hele boek al af. Ik zie het boek als een film in scènes voor me, ik hoef het alleen nog maar op te schrijven. Het klinkt misschien gek, maar soms lijkt het net of ik er zelf geen zeggenschap over heb, alsof het boek zichzelf schrijft.
Ik schrijf vooral ‘s avonds en ’s nachts. Eerst aan een bureau, maar sinds ik twee katten heb is dat een soort kattenpaleisje geworden, dus nu zit ik met mijn laptop op de bank. Schrijven kost tijd en is een nogal solitaire bezigheid. Ik kan gelukkig goed alleen zijn.

Droom

Het begon ooit met een idee en een leeg A4-tje en nu is er een boek dat ik kan vasthouden. Het is pure magie, ik vind het soms nog moeilijk te geloven. Ik heb mijn collega’s er al hele vaak mee lastig gevallen. Ik ben net een kind, als ik ergens enthousiast over ben, dan wil ik dat delen.
Een boek publiceren was een deel van mijn droom en nu is het werkelijkheid geworden. Kijk maar, ik heb het bewijs in handen. Dus als jij ook een droom hebt, laat je die dan niet ontnemen en verwezenlijk die droom.’

Kopen

Je kunt Opkomst van de hybriden van M.J. Waal kopen bij bol.com, bij uitgeverij Boekscout en via Michaels eigen website.
Kijk hier voor een interview uit 2017 met Michael Waal.