De kat van het Judith van Swethuis

17 augustus, 2009

Het Judith van Swethuis is ontworpen om mensen zo prettig en huiselijk mogelijk te laten wonen. Het wekt dan ook geen verbazing dat huisdieren hun plek hebben gevonden in deze zonnige en ruime omgeving in Amsterdam Zuid. Niet alleen heeft het huis een kat, er is ook een vogel en een aquarium.

Doedel, de ongeveer achtjarige, vrijwel dove, kat van het Judith van Swethuis, heeft het goed voor elkaar. Prinsheerlijk ligt zij op haar eigen grote kussen naast de verwarming in een huiskamer van de CD-vleugel. Haar kattenbak en haar voer staan vlakbij. De poes heeft zelfs en eigen postvakje in het huis, waar onder andere het inentingsbewijs wordt bewaard. Zo’n twee jaar geleden is het beestje komen aanlopen bij medewerker Marjolijn Metzelaar die haar meenam naar haar werk. Sindsdien zijn Doedel en de bewoners onafscheidelijk. Toen Doedel een tijdje geleden aan haar schildklier moest worden geopereerd, hebben de bewoners een collecte gehouden om deze ingreep te bekostigen. De rest is aangevuld door het Judith van Swethuis.

Louise Rong (links) met de kat van het Judith van Swethuis

Expres

Louise Rong is een van de bewoonsters die zich het meest om de kat bekommert. Dat is niet toevallig, want niet alleen is zij van huis uit gewend aan dieren, ze heeft ook jaren als vrijwilliger op de Poezenboot gewerkt, de drijvende opvang voor zwerfkatten in het Singel. Louise verschoont dagelijks de kattenbak, geeft Doedel te eten en zorgt er bovendien voor dat er voldoende voer in huis is. Louise Rong: ‘Ze eet kattenvoer uit blikjes en zakjes, maar ook harde droge brokken, die zijn goed voor haar tanden. Ze eet als een reiger en ze krijgt ook wel eens een plakje worst van tafel, of een stukje vis als dat op het menu staat. Het enige minpuntje is dat ze altijd op de bak gaat als wij zitten te eten. Wij denken dat ze dat expres doet.’ Hoewel vooral Louise voor de kat zorgt, beschouwt ze het beest niet als haar eigendom. ‘Welnee, ze is van iedereen en ze vindt het prachtig om door iedereen aangehaald te worden.’

Huiselijk

Begeleider Jorien Koch vindt dat het dier goed past bij de huiselijke sfeer die de voorziening nastreeft. ‘Mensen vinden het over het algemeen leuk om ergens voor te zorgen,’ aldus Koch.
Overigens hebben niet alleen bewoners plezier van de kat. ’s Nachts zit Doedel op kantoor bij de nachtdienst.