Medezeggenschap

Waar kan ik je mee helpen?

Medezeggenschapsraad

In een medezeggenschapsraad staat het gesprek centraal tussen cliënten en de organisatie van HVO-Querido. Wij hebben 3 niveaus van medezeggenschap: bewonerscommissies, zorgraden en de centrale cliëntenraad.

HVO Q Frank

Bewonerscommissie

Elke locatie heeft een bewonerscommissie of een bezoekerscommissie. Deze overlegt met de teammanager over de gang van zaken. Onderwerpen op de agenda zijn bijvoorbeeld de huisregels, het eten, de aandacht die men ontvangt van begeleiding, enzovoorts. Een commissielid brengt de informatie van deze gesprekken over tijdens het maandelijks teamoverleg. De teammanager luistert naar de mening van de bewoners en probeert rekening te houden met de rechten en wensen van de bewoners.

Inzet, Judie

Zorgraad

De zorgraad is gesprekspartner van de zorgdirecteuren bij HVO-Querido. De zorgraad stelt vragen over het beleid. Zij hebben inzage in hoe er met geld wordt omgegaan en nog veel meer. De raadsleden krijgen veel informatie, bijvoorbeeld over de organisatie van de opvang en de rol van de gemeente. Als je werkt in deze rol, zal je snel merken dat het een wereld op zich is. En dat veranderingen op groot niveau best wat tijd kunnen kosten.

Centrale cliëntenraad

Op het hoogste niveau vindt het gesprek plaats tussen de Centrale Cliëntenraad en de Raad van Bestuur. Bestuurder Jessica Wesselius is de gesprekspartner van de Centrale Cliëntenraad. Ook hier krijgen de raadsleden veel informatie. Veel voorstellen worden ter advies aan de Centrale Cliëntenraad voorgelegd. De leden van de Centrale Cliëntenraad besteden daarom veel tijd aan voorbereiding, overleg, samenwerking en scholing om het werk gedaan te krijgen.

Ben je geïnteresseerd in een rol in de medezeggenschapsraad? Dan ben je van harte welkom. Neem contact op via telefoonnummer: (06) 11 19 58 37 of stuur een e-mail naar clientenraad@hvoquerido.nl.