Huren bij HVO-Querido

Waar kan ik je mee helpen?

Huren bij HVO-Querido

Bij HVO-Querido kennen we verschillende vormen van wonen. Mensen wonen alleen, met hun gezin of in een groep in een woning die ze van HVO-Querido huren. De woonvormen verschillen. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Met meerdere mensen beschermd wonen.
  • Alleen beschermd wonen.
  • Zelfstandig wonen in een omslagwoning waar je (enige) begeleiding krijgt. Een omslagwoning is een woning op naam van HVO-Querido die na een succesvol begeleidingstraject op naam van de cliënt komt te staan.
  • Verblijven in een passantenpension die woonplekken heeft voor mensen die tijdelijk geen woning hebben.

Alle woningen die we verhuren, huurt HVO-Querido van woningcorporaties of andere verhuurders.

Samen Sterk Wonen West

Huur

De huur moet voor de eerste dag van de nieuwe maand aan HVO-Querido zijn betaald.
De huur die je betaalt, bestaat uit:

  • De huurprijs voor de woning
  • Eventuele ‘servicekosten’ voor goederen en diensten van de corporatie (bijvoorbeeld een glasverzekering, ontstoppingsfonds, huismeester). Dit is inclusief kosten voor deelname aan het onderhoudsabonnement van de corporatie
  • Een bedrag voor het service- en dienstenpakket van HVO-Querido (bijvoorbeeld eventuele bijdragen voor gas, elektra, water, gemeentelijke heffingen, vaste inrichting).

Onderhuurovereenkomst voor iedere cliënt

Iedere cliënt die een woning via HVO-Querido huurt, tekent een onderhuurovereenkomst. Daarin staat belangrijke informatie over de woonruimte die je huurt. Bijvoorbeeld: Wat huur je? Op welke datum gaat de overeenkomst in? Wat is de huurprijs? Wat zijn je rechten en plichten die je als huurder hebt?

Je ontvangt de algemene huurvoorwaarden bij de ondertekening van de onderhuurovereenkomst. Dat zijn de voorwaarden van de corporatie/verhuurder van wie HVO-Querido de woning huurt. Deze gelden ook voor jou.

De onderhuurovereenkomst is gekoppeld aan de zorg- en dienstverlening door HVO-Querido. Als onze zorg- en dienstverlening stopt, eindigt ook de onderhuurovereenkomst.

Wat zijn je plichten?

Als je een woning huurt van HVO-Querido dan heb je bepaalde plichten waaraan je moet voldoen:

  • Je betaalt de huur op tijd. De huur moet voor de eerste van maand op de rekening van HVO-Querido zijn bijgeschreven.
  • Je veroorzaakt geen overlast.
  • Je stelt je begeleidbaar op. Dat wil zeggen dat dat je meewerkt aan je zorgplan, werkt aan je doelen en open staat voor feedback van de begeleiding.
  • Je verzorgt jouw woning en tuin goed (als je die hebt).
  • Als je schade of gebreken veroorzaakt, dan maak je die zelf.
  • Je vraagt toestemming aan ons als je iets wilt veranderen in of aan je woning.
  • Je moet in het gehuurde huis wonen en het alleen als woning gebruiken. Je mag jouw huis niet gebruiken voor een bedrijf. Thuiswerken mag wel als dat op geen enkele manier storend is voor buren of omwonenden.
  • Je woont zelf in uw gehuurde woning woont. Dat betekent dat je er woont en dat je niet een andere woning hebt waar je voor langere tijd woont. Je mag zonder onze toestemming ook niet iemand anders in de woning laten wonen.

Huur je een appartement? Dan kunnen aanvullende huis- of leefregels gelden.

Betaal je huur op tijd

Wij willen betalingsproblemen zoveel mogelijk voorkomen. Betaal je niet op tijd? Dan krijg je snel een herinnering om de huur alsnog aan ons over te maken. Betaal je dan nog steeds niet op tijd? Dan krijg je een aanmaning. Heb je na een aanmaning nog steeds niet betaald? Dan kunnen we een deurwaarder inschakelen. De kosten hiervan betaal jij. Laat het niet zover komen en trek op tijd aan de bel.

Problemen met huur betalen

Heb je betalingsproblemen of schulden? Kom dan snel in actie. Hoe meer de achterstand oploopt, hoe groter het probleem vaak wordt. Dus denk je dat je de huur niet op tijd kunt betalen? Geef dat dan altijd zo snel mogelijk door aan onze debiteurenadministratie. We kijken dan graag wat we kunnen doen. Soms kunnen we een betalingsregeling afspreken.

Huurtoeslag

Dit hangt af van je inkomen en je huur of je recht hebt op huurtoeslag. Ga naar toeslagen.nl voor meer informatie. Kijk ook of je recht hebt op andere regelingen. Ga naar berekenuwrecht.nibud.nl of bel de BelastingTelefoon op 0800 05 43. Houd je Burgerservicenummer bij de hand.

Ontvang je huurtoeslag en verandert je netto huurprijs, de samenstelling van jouw huishouden of je inkomen of dat van je medebewoner? Geef dit dan zo snel mogelijk na de verandering door aan de Belastingdienst. Het kan invloed hebben op de huurtoeslag.

Jaarlijkse huurverhoging mogelijk

De minister stelt jaarlijks de regels vast voor huurverhoging. De maximaal redelijke huurprijs kun je controleren via de Huurprijscheck op de website van deHuurcommissie. Let op: het gaat om de kale huurprijs, dus zonder het voorschot voor eventuele servicekosten.

Borg

HVO-Querido vraagt geen borg als je een omslagwoning gaat huren, maar er zijn nog een paar corporaties die borg vragen zodra de woning op jouw naam komt te staan. Dat zijn Eigen Haard, De Lieven Key en Stadgenoot. Is jouw woning van één van deze corporaties? Informeer dan hoe hoog de borg is en zorg ervoor dat je deze bij de omklap van de woning kunt betalen.

Toegang woning

Betreden van jouw woning; niet zonder jouw toestemming

HVO-Querido en de woningcorporatie mogen jouw woning niet betreden zonder jouw toestemming.
Tenzij er een noodsituatie is, waarbij (direct) ingrijpen noodzakelijk is. Bijvoorbeeld als er een gaslek is, een brand of een gesprongen waterleiding op een moment dat je niet thuis bent.

Je moet ons/de woningcorporatie ook binnen laten als:

  • Dringende werkzaamheden (onderhoud en inspecties) moeten worden uitgevoerd
  • Jouw woning wordt gerenoveerd en daarvoor een redelijk voorstel is gedaan
  • Je medewerking nodig is voor werkzaamheden bij jouw buren
  • Een bezichtiging is gepland voor verkoop of nieuwe verhuur.

Onderhoud en reparaties

Huurder en verhuurder zijn samen verantwoordelijk voor het onderhoud aan de woning. De verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud en grote reparaties, zoals het buitenschilderwerk en onderhoud aan het dak. Van de huurder wordt verwacht dat die goed voor de woning zorgt en op tijd kleine gebreken herstelt. Dit staat beschreven in het Besluit kleine herstellingen van de Rijksoverheid. Informatie hierover vind je op Rijksoverheid.nl.

Het onderhoudsabonnement voor omslagwoningen

Voor alle omslagwoningen die wij huren, sluiten wij een service- of onderhoudsabonnement bij de woningcorporatie af. Daaronder vallen veel klussen waarvoor je als onderhuurder zelf verantwoordelijk bent. Huur je een omslagwoning via HVO-Querido en wil je weten welke klussen onder het onderhoudsabonnement vallen? Kijk dan op de website van de betreffende woningcorporatie.

Reparaties melden

Hoe en bij wie je een onderhoudsklacht of reparatieverzoek meldt, hangt af van de woning die je via ons huurt. Hieronder lees je hoe dit zit.

  • Huur je een omslagwoning? Dan kun je daarover zelf rechtstreeks contact opnemen met de corporatie/verhuurder van wie wij jouw woning huren. Dat geldt ook voor reparaties die onder het onderhoudsabonnement vallen. De contactgegevens voor het melden van reparaties vind je op de website van de betreffende corporatie. Kom je er met de corporatie niet uit, vraag dan jouw begeleider om hulp.
    De woningcorporatie moet gebreken herstellen als je dat vraagt, behalve als:

    • Het gebrek door jouw schuld is ontstaan.
    • Het gaat om kleine en eenvoudige herstellingen die voor jouw rekening komen en die niet onder het service- of onderhoudsabonnement van de corporatie/verhuurder vallen. Raadpleeg hiervoor de website van de corporatie/verhuurder.
    • Als het onmogelijk is om het gebrek te repareren.
    • Als de reparatie te duur is en het niet redelijk is om herstel of vervanging te vragen.
  • Voor alle andere woningen geldt dat het onderhoud via HVO-Querido loopt.
    Met uitzondering van onderhoud waarvoor je als (onder)huurder zelf verantwoordelijk bent. Ben je daartoe niet in staat en kun je ook geen hulp uit eigen kring inschakelen, vraag dan jouw begeleider om hulp. Die kan de Technische Dienst van HVO-Querido opdracht geven voor herstel.

Storing verwarming

Neem contact op met de storingsdienst waarmee de woningcorporatie een contract heeft. Het nummer vind je vaak op een sticker op de cv-installatie. Geen sticker aanwezig? Neem dan contact op met de corporatie.

Klussen in de woning

Wil je van jouw huis een thuis maken en gaan klussen in de woning? Het is een huurwoning, dus je hebt te maken met wat de verhuurder goed vindt. Bij verhuizing moet je de woning weer in goede staat opleveren. Voor sommige aanpassingen heb je vooraf toestemming nodig. Ga bij de verhuurder na wat er mogelijk is.

Heb je zelf dingen aan je woning toegevoegd? Dan moet je die zelf onderhouden. Wij noemen dit Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV’s). Heb je iets toegevoegd aan je woning waarvoor wij geen toestemming hebben gegeven? Dan moet je het weghalen als wij daar om vragen.

Ventileren

Door de woning goed te ventileren, kun je veel problemen voorkomen. Denk aan tocht, vocht, schimmel, lawaai en gezondheidsklachten. Ventilatie zorgt voor afvoer van vervuilde lucht en zorgt ervoor dat schone lucht het huis binnenkomt.

Tips!

  • Zijn er langere tijd één of meer personen in de woning aanwezig, zet dan de ramen op een kier. Niet alleen overdag, maar ook ’s nachts.
  • Lucht de woonkamer vóór het slapen en de slaapkamer ná het slapen.
  • Zet het raam 15 à 30 minuten open en zet tijdens het luchten de verwarming laag of uit.
  • Zorg dat tijdens het douchen en koken en nog minstens een half uur daarna lucht kan toestromen, anders werkt het afzuigkanaal niet. Dit kan bijvoorbeeld door een raampje op een kier te zetten. Als een badkamer geen raam heeft, moet er een forse kier onder de deur zijn. Die kier dus niet afsluiten!
  • Worden de badkamer en keuken mechanisch afgezogen? Zet dan tijdens het gebruik de ventilatie op volle kracht! Bent je niet in de keuken of badkamer? Zet dan de ventilatie op halve stand.
  • Is er een cv aanwezig? Zet de thermostaat overdag dan op 19 graden à 20 graden en ’s nachts niet lager dan 15 graden.
  • Is er een mechanische ventilatie aanwezig? Laat deze dan permanent draaien, met een raampje op een kier of met het raamrooster open.
    Staan er meubels tegen de buitenmuren? Zet ze circa 5 cm. vrij van de muur.

Tips voor onderhoud

  • Neem maatregelen tegen brand, storm, water en vorst
  • Neem direct contact op met de verhuurder bij een storing (bijvoorbeeld van cv, lift), lekkage of als er als er iets stuk is, waarvoor de corporatie verantwoordelijk is
  • Geef toegang aan de verhuurder om werkzaamheden te verrichten. Zorg dat je thuis bent.

Overlast

Wat staat er in de algemene huurvoorwaarden bij de (onder)huurovereenkomst?

De cliënt mag geen overlast hebben van anderen. En anderen mogen geen last hebben van de cliënt en eventuele bezoekers in of rondom het huis of in de gemeenschappelijke ruimten.

Voorbeelden geluid, stank, vuil, gedrag dat voor (een gevoel van) onveiligheid zorgt, overlast door drankgebruik, inbreuk op de privacy van omwonenden of ander wangedrag.

Overlast voorkomen

Als je een woning of kamer huurt, heb je te maken met buren en/of medebewoners. Goed contact met je buren zorgt ervoor dat je prettiger woont. Het is belangrijk om rekening met elkaar te houden en te voorkomen dat je overlast veroorzaakt. Harde muziek, schreeuwen, feestjes tot laat, het kan hinderlijk zijn voor anderen.

Bij overlast kunnen anderen gaan klagen bij de verhuurder. Naast geluidsoverlast, kunnen ook stankoverlast of het fout parkeren van een fiets of auto redenen zijn voor buren om te klagen. Als het goed is, gaan ze eerst het gesprek aan om naar een oplossing te zoeken. Lukt dat niet, dan kan de verhuurder bemiddelen.

Afspraken over het voorkomen van en omgaan met overlast zijn vastgelegd in de Tien Werkafspraken Thuis in de wijk. We hebben ook een aantal tips op een rijtje gezet.

Woonoverlast los je samen op

Heb je toch ergens last van? Dan is een goed gesprek meestal de eerste stap om problemen op te lossen. Praat altijd eerst zelf met je buren. Soms weten ze helemaal niet dat je last van ze hebt. De een vindt harde muziek erg vervelend, de ander ergert zich aan spelende kinderen.

Kom je er samen niet uit? Bespreek dan met je begeleider wat je kunt doen.

Ernstige overlast

Is er sprake van ernstige overlast, overtredingen of strafbare feiten? Meld dit dan direct bij ons en bij de politie (0900 8844). Je kunt ook anoniem melden via ‘meld misdaad anoniem’ 0800 7000.

Op de site problemenmetjeburen.nl staan allerlei tips waarmee je de 10 meest voorkomende burenproblemen kunt oplossen.

Overlast en regels voor het leggen van vloeren

Om geluidsoverlast zoveel mogelijk te voorkomen eisen de meeste corporaties dat de vloer minstens 10 decibel aan geluidsvermindering geven NEN-EN-ISO 717-2 (Delta Llin waarde) en is voorzien van een TÜV- certificaat. Let daarop bij het kopen en het leggen van een vloer.

Buur-Ooh-Lamp

Om overlast tegen te gaan maakt HVO-Querido gebruik van de de Buur-Ooh-Lamp. Dit is een lamp die je thuis op je tafel zet. Wanneer je mogelijk geluidsoverlast veroorzaakt, verandert de lamp van kleur. Zo leer je bewust te worden van je volume. De lamp is in te stellen met verschillende kleuren, zodat hij oplaait met jouw gewenste kleur.

Wil jij graag een Buur-Ooh-Lamp aanvragen? Vul dan op de pagina Vragen digitale hulp het aanvraagformulier in.