Huisregels

Waar kan ik je mee helpen?

Huisregels

Woon je op locatie van HVO-Querido? Bij HVO-Querido willen we dat alle bewoners met respect met elkaar omgaan. We hebben daarom regels voor alle mensen die bij ons wonen, dit zijn de huisregels. Ze helpen jou, de andere bewoners en de medewerkers van HVO-Querido herinneren dat je rekening met elkaar houdt. Zo kan iedereen zo prettig mogelijk bij ons wonen.

Afspraken

Hieronder vind je alle huisregels en afspraken van heel HVO-Querido en van jouw locatie. Al deze regels vind je ook in een document, die je bespreekt met je begeleider. Daarna zet je je handtekening. Zo laat je weten dat je de huisregels en afspraken kent.

De Centrale Cliëntenraad is het eens met de huisregels die gelden voor heel HVO-Querido. De bewonerscommissie van jouw locatie is het eens met de huisregels die speciaal voor jouw locatie gelden. In jouw individuele actieplan maken we afspraken die anders zijn dan de huisregels. Die afspraken hebben voorrang op de huisregels.

Je gegevens

Als je begeleiding of zorg van HVO-Querido krijgt, maken wij afspraken met je. Alle afspraken komen in jouw dossier MijnHVO-Querido. Dit kun je er ook vinden:

  • De Overeenkomst Zorg en Dienstverlening die je hebt ondertekend. Hierin staan jouw rechten en plichten, en die van HVO-Querido.
  • De huisregels die je hebt ondertekend.

Wil je meer weten over jouw dossier? Kijk dan op MijnHVO-Querido.

Als je meer wilt weten over je privacy en rechten, kijk dan naar het document ‘privacyreglement persoonsgegevens cliënten’ op onze website.

Als je je niet aan de huisregels houdt

Als je je niet aan de huisregels houdt, dan spreekt je begeleider je hierop aan. Je kan dan een waarschuwing krijgen, mondeling of op papier. Er kunnen maatregelen volgen. Dit hangt af van wat je tegen de regels hebt gedaan en hoe erg het was, en of je het vaker doet. Als je wilt weten welke maatregelen er zijn bij HVO-Querido en op jouw locatie, vraag dan je begeleider hiernaar.

Huisregels en afspraken voor heel HVO-Querido

Hieronder vind je de huisregels die zijn opgesteld voor heel HVO-Querido. Daarnaast zijn er ook nog aparte huisregels opgesteld per HVO-Querido locatie. Die regels krijg je wanneer je bij de locatie gaat wonen, zodat je precies weet wat je wel en niet kunt doen.

Ongewenst gedrag

Agressie, geweld (lichamelijk of met woorden) en ander ongewenst gedrag

Alle bewoners en medewerkers verdienen een veilige plek op onze locaties. Wij willen daarom dat je met respect omgaat met de andere bewoners, medewerkers en de spullen.

Dit is niet toegestaan:

  • Agressie
  • Lichamelijk geweld en geweld met woorden
  • Ongewenst gedrag (ongewenste intimiteit)
  • Gedrag dat anderen bang maakt of kwetst
  • Over de grenzen van anderen gaan
  • Spullen beschadigen
  • Diefstal

Als jij bedreigt, geweld gebruikt, mensen bang maakt (intimideert) of steelt (diefstal), dan doen wij aangifte bij de politie. Als anderen dit bij jou doen, laat het dan weten aan je begeleider of aan de medewerker die aan het werk is.

Discriminatie

Wij doen ons best voor samenleving waar plek is voor iedereen. Iedereen is voor ons gelijk. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, wat je geslacht en leeftijd is, waar je in gelooft, welke politieke partij je goed vindt, of je van mannen of vrouwen houdt, of je een handicap hebt, of wel of niet getrouwd bent.

Wapens en andere gevaarlijke spullen

Andere mensen kunnen gewond raken door wapens en andere gevaarlijke spullen. Het is daarom verboden om wapens in je bezit te hebben. Bijvoorbeeld vuurwapens, steekwapens, slagwapens of stootwapens. Je mag ook geen andere spullen hebben die gevaarlijk kunnen zijn voor jou of voor anderen in en om de locatie.

Verkopen en overlast

Drugs en spullen verkopen kan anderen schaden. Dat geldt ook voor ruilen en geld lenen. Dit is daarom niet toegestaan in en om het gebouw. Als wij merken dat je harddrugs verkoopt, dan kunnen wij je meteen wegsturen en kan je niet meer bij ons wonen. Je mag ook geen overlast geven rondom het gebouw.

Controles

Wij werken vanuit vertrouwen en we vinden dat jij je eigen beslissingen kan nemen. Medewerkers controleren je kamer daarom alleen in sommige situaties:

  • Als we denken dat je kamer erg vuil is.
  • Als we denken dat je een wapen hebt.
  • Als we denken dat er iets erg mis is.
  • Als we ons erg zorgen maken over jou. Bijvoorbeeld als niemand je ziet of als je we je niet kunnen bereiken.

Als het je helpt, kan je je begeleider toestemming geven om je kamer ook zonder deze redenen te controleren.

Zelf verantwoordelijk voor schade

Als je het gebouw en/of spullen van anderen beschadigt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen (aansprakelijk). HVO-Querido is voor geen enkele schade aansprakelijk. Je kunt HVO-Querido alleen verantwoordelijk stellen als HVO-Querido een ernstige fout (grove schuld of ernstige nalatigheid) heeft gemaakt.

Fotograferen

Op jouw locatie respecteren we elkaars privacy. Als je van een bewoner of medewerker een foto wilt maken, moet je daarom eerst vragen of die persoon dat goed vindt. Dit geldt ook als je geluid wilt opnemen of een filmpje wilt maken.

Cameratoezicht

Om veilig te kunnen wonen en werken, is er cameratoezicht op jouw locatie. Er is geen cameratoezicht in de slaapkamers, badkamers en toiletten.

We doen het cameratoezicht volgens ons Protocol Cameratoezicht. Als je dit wilt lezen, vraag je je begeleider hiernaar. We verwijderen de camerabeelden 7 dagen nadat de opnamen zijn gemaakt. Als we iets zien wat niet mag, verwijderen we de camerabeelden zodra we de mogelijke gevolgen hebben geregeld.

Huisdieren

Of je een huisdier mag hebben, hangt af van jouw locatie en situatie. Sommige locaties zijn niet geschikt voor huisdieren. Huisdieren kunnen overlast geven en voor extra kosten zorgen. Ook kan niet iedereen goed voor een huisdier zorgen. Als je een huisdier wilt hebben, moet je vooraf toestemming krijgen van de begeleiders en hun leidinggevende. Als zij beslissen dat je een huisdier mag hebben, dan maken we afspraken hierover. Deze afspraken staan in een huisdierencontract, waar je je handtekening onder zet.

Klachten

Heb je een meningsverschil met een medewerker of bewoner en komen jullie er niet uit? Probeer het dan altijd eerst op te lossen met je begeleider, met de leidinggevende van je begeleider of met de directeur Zorg. Lukt dit niet of wil je dit liever niet, dan kan je een klacht indienen. Je stuurt dan een e-mail naar de klachtenfunctionaris via klachtenfunctionaris@hvoquerido.nl. Je begeleider kan je meer informatie geven over hoe je als bewoner en als naaste een klacht indient.