Informatie over geld & administratie
Waar kan ik je mee helpen?
- HVO-Querido
- >
- Cliënt
- >
- Geld & administratie
- >
- Informatie over geld & administratie
DigiD aanvragen
Een DigiD heb je nodig om online zaken te regelen, zoals toeslagen of zorg. Om direct aan de slag te gaan, volg dan deze stappen:
Stap 1: Ga naar de website en klik op de knop ‘DigiD aanvragen’.
Stap 2: Vul je gegevens in:
Je wordt gevraagd om deze gegevens in te vullen:
- Voor- en achternaam
- Geboortedatum
- BSN-nummer (Burgerservicenummer)
- Postcode en huisnummer
Stap 3: Kies een gebruikersnaam en wachtwoord
Bedenk een unieke gebruikersnaam en een sterk wachtwoord. Kies iets dat je goed kunt onthouden, maar dat anderen niet makkelijk kunnen raden. Het wachtwoord moet minimaal acht tekens lang zijn en een combinatie van letters, cijfers en speciale tekens bevatten.
Stap 4: Bevestig je aanvraag
Je krijgt een bevestiging van je aanvraag. DigiD stuurt nu een activatiecode per post naar je huisadres. Dit kan een paar dagen duren.
Stap 5: Activeer je DigiD
Zodra je de brief hebt ontvangen, ga je terug naar de website van DigiD. Gebruik de activatiecode uit de brief om je DigiD te activeren. Dit moet binnen 20 dagen na ontvangst van de brief gebeuren.
Stap 6: Klaar!
Je DigiD is nu actief en je kunt deze gebruiken om veilig online in te loggen bij bijvoorbeeld overheidswebsites, je zorgverzekering, en andere instanties.
Heb je nog moeite met het aanvragen van je DigiD? Er zijn video’s beschikbaar op de website van DigiD die elke stap uitleggen, of je kunt om hulp vragen bij HVO-Querido. Bijvoorbeeld in het Digicafé. We helpen je graag om ervoor te zorgen dat je alles goed aanvraagt.