Nieuws

Beter af met de beter-app?

Op 12 januari is bij HVO-Querido een pilot van drie maanden gestart met de zogeheten beter-app. In deze proef krijgen zes cliënten van onze afdeling Discus een tablet met daarop een programma: de beter-app.

Discus heeft zes cliënten, drie mannen en drie vrouwen, gevonden die open staan voor iets nieuws en willen experimenteren met de beter-app. Mensen die hun herstel willen ondersteunen door dagelijkse zaken te monitoren en te communiceren.

beter-app-255Persoonlijk begeleider Floris Baartscheer is bij Discus een van de initiatiefnemers van dit experiment en vertelt enthousiast waar het om gaat en wat de cliënt er aan heeft.
‘Stel ik ben klant en ik wil meer grip krijgen op mijn alcoholgebruik. Wekelijks spreek ik mijn begeleider en dan wil mijn geheugen het wel eens laten afweten wat de halve liters betreft. Als ik nou eens dagelijks bij zou houden hoeveel ik drink en daaraan wordt herinnerd wordt door een apparaatje dat mij een reminder geeft. En stel dat mijn begeleider mee zou mogen kijken en mij feedback geeft op wat ik doe of niet doe? Zou dat mij niet helpen?
Of stel dat je last hebt van wisselende stemmingen. De ene dag zie je het helemaal zitten, de andere dag is het zo grauw als een onweerslucht. Achteraf weet je niet meer wanneer je wat voelde. Met de beter-app kun je jouw stemming bijhouden en daar een cijfer aan  geven. De app communiceert dagelijks met je begeleider. Die kan de ontwikkelingen volgen en kijken hoe hij daarin het beste ondersteuning kan bieden. En als het echt niet goed gaat, kan de begeleider snel contact met de cliënt opnemen.’

Doelen stellen

Met de beter-app geven cliënten op eenvoudige wijze hun stemming weer. Eerst stellen ze enkele persoonlijke doelen, bijvoorbeeld ‘Ik wil gezonder leven’ en geven ze aan hoe ze dit willen bereiken, bijvoorbeeld ‘Ik ga 3x per week een eindje fietsen’ en ‘Ik eet elke dag fruit’ en vervolgens scoren ze dagelijks per doel hoe goed dat is gelukt. Dat scoren gaat heel eenvoudig met een schuifje. Als je er niks aan hebt gedaan is het poppetje op het scherm rood en kijkt sip, als je een voornemen hebt waargemaakt is groen met een blij gezicht. Je kunt er ook korte notities aan toevoegen. De beter-app is een soort dagboek. Het is de bedoeling dat de cliënt zijn begeleider toestemming geeft om mee te kijken in de app, maar hij kan ook nog een behandelaar, mantelzorger, familielid of vriend toegang verlenen.

beret-app-1700-3

Wederzijds

Emmie Linker, eveneens persoonlijk begeleider, benadrukt dat het ook van de begeleiders enige inspanning vergt. ‘Als jouw klant steeds laat weten hoe het met hem of haar gaat, hoe het staat met het realiseren van zijn doelen en wat zijn stemming is, dan moet je daar als begeleider natuurlijk wel op reageren en er iets mee doen. Anders is het heel snel afgelopen en verliest de klant waarschijnlijk snel zijn belangstelling. Het is een experiment, het gaat er niet om of de pilot slaagt, maar om te bekijken of onze klanten hier echts iets aan kunnen hebben. We gaan het samen proberen.’

Niet onpersoonlijk

Baartscheer bestrijdt dat de beter-app kil en afstandelijk zou zijn. ‘Het is letterlijk en figuurlijk een houvast om ervaringen vast te leggen, advies te krijgen en te communiceren met de begeleider, medeklanten of de behandelaar. Het klinkt misschien futuristisch en onpersoonlijk, maar dat is het niet. Het is een toevoeging aan wat wij nu al bieden, naast de persoonlijke contacten, de bureaudiensten en de 24-uurs bereikbaarheid.’
Een van de deelnemers aan de proef is het volkomen met het eens. ‘Je typt weliswaar op een schermpje, maar dat maakt het niet onpersoonlijk, je appt toch ook met je vrienden? Hier gaat het om één op één contact met je begeleider.’

Aan de slag

Voor de start van de proef met de beter-app was voor de deelnemers en hun begeleiders een feestelijke lunch georganiseerd. De deelnemers kregen hun tablet uitgereikt, ingepakt en met een mooie strik erom, en Lennard van der Poel van Bloei, het bedrijf dat de beter-app heeft ontwikkeld, hield een korte presentatie ter introductie, zowel door cliënten als voor hulpverleners. Maar al snel was er genoeg geluisterd, de deelnemers en hun begeleiders gingen liever meteen met hun beter-app aan de slag.

Kijk hier voor meer informatie over de beter-app.

Reacties ( 0 )

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *