Ervaringen

  1. HVO-Querido
  2. >
  3. Ervaringen
  4. >
  5. Arjen: ‘Het cliëntenportaal geeft mij...

Arjen: ‘Het cliëntenportaal geeft mij grip op mijn eigen traject’

Sinds eind 2022 is Arjen bewoner bij HVO-Querido. Via een verwijzing kwam hij terecht bij Spaarnevleugels, waar hij begeleid wonen combineert met werken, leren en nu ook actief meedenken over digitale zorg. “Het cliëntenportaal helpt mij om overzicht te houden, fouten te voorkomen en actief betrokken te blijven bij mijn eigen begeleiding.”

Van papieren map naar digitaal overzicht

Toen Arjen bij HVO-Querido begon, was zijn administratie een wirwar van losse papieren. “Ik woonde al twaalf jaar bij vrienden, zonder eigen inschrijving. Dat betekende: geen post ontvangen, rekeningen die bleven liggen, en veel onoverzichtelijke stapels papier.” In samenwerking met zijn eerste begeleider is hij stapsgewijs alles gaan digitaliseren. “We hebben samen al mijn papieren stukken online gezet. Vanaf dat moment kreeg ik veel minder post en had ik mijn zaken beter op orde.”

MijnHVO-Querido als hulpmiddel in de dagelijkse begeleiding

Het digitale cliëntenportaal speelt sindsdien een belangrijke rol in Arjens traject. “Wat ik vooral heel fijn vind, is dat ik de rapportages van mijn gesprekken altijd terug kan lezen. Soms worden dingen net even anders genoteerd dan ik ze zelf heb ervaren. Doordat ik het kan teruglezen, kan ik snel reageren als iets niet klopt. Zo houd ik regie over mijn eigen dossier.”

Voor Arjen biedt het portaal ook praktisch voordeel in zijn dagelijkse leven. “Je hebt in het begin veel gesprekken met verschillende begeleiders. Dan is het prettig dat je alles kunt nalezen. Als ik een afspraak vergeten ben of iets terug wil zoeken, staat het allemaal overzichtelijk bij elkaar. Dat geeft rust.”

Vrouw ligt op bank met de hond en bekijkt het cliëntenportaal

Ervaringen delen met andere bewoners

Arjen stimuleert ook zijn medebewoners om gebruik te maken van het portaal. “Vooral jongeren met een justitiële achtergrond staan er soms sceptisch tegenover. Ze hebben soms de neiging om afstand te houden van alles wat ‘systeem’ is. Maar ik probeer ze uit te leggen dat het juist helpt om overzicht te houden over hun eigen proces. Als je weet wat er over je wordt opgeschreven, kun je ook zelf invloed uitoefenen.”

Dankzij zijn open houding en ervaring binnen HVO-Querido weten veel bewoners Arjen inmiddels te vinden voor advies. “Ik zit hier nu langer dan de meesten. Vaak komen mensen eerst even bij mij langs voor ze naar de begeleiding stappen. Dan leg ik uit hoe het portaal werkt en wat het hen kan opleveren.”

Breder gebruik van digitale middelen

Naast het cliëntenportaal maakt Arjen inmiddels ook gebruik van andere digitale toepassingen. “Bijna alles is nu digitaal: mijn zorgverzekering, ziekenhuisafspraken, apotheek – alles staat overzichtelijk online. Dat was een paar jaar geleden wel anders. Toen stond alles nog in mapjes.” Ook bij zijn opleiding als ervaringsdeskundige speelt digitalisering een positieve rol. “Alle e-learnings en lesmaterialen zijn digitaal beschikbaar. Dat maakt leren een stuk overzichtelijker.”

Vooruitkijken naar de toekomst van digitale zorg

Over de toekomst van digitale middelen binnen HVO-Querido is Arjen positief. “Ik denk dat er nog veel meer mogelijk is. Bijvoorbeeld het integreren van roosters van begeleiders in het portaal, zodat je afspraken makkelijker kunt plannen. Digitalisering helpt vooral om overzicht en structuur te bieden. Voor mij werkt het in ieder geval al een stuk prettiger.”

Deel dit bericht:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze berichten.