Zinnige dingen

16 september, 2013

Frans Schirmann (1959) is bewoner van het eerste uur van het Anton de Komplein en heeft er naar eigen zeggen de mooiste kamer, met een fraai uitzicht op het Bijlmerpark. Hij verrichtte ook de officiële opening van de voorziening.
‘Ik ben een rasechte Amsterdammer. Mijn vader had een hotel op de Prins Hendrikkade tegenover het Centraal Station, Hotel Schirmann. Tegenwoordig zit daar het A-train hotel. Als ik vroeger geen dope kon scoren, liep ik naar binnen bij bureau Warmoesstraat, soms hadden ze nog wat in de burgerpot. Omgekeerd zaten ze mij ook vaak achterna. Toch zag ik de politie nooit als tegenstander, we waren eerder kind aan huis bij elkaar.
Een paar maanden geleden is mijn vader helaas overleden. We praatten veel samen, we kaartten en gingen samen naar het voetballen kijken bij Zeeburgia.

Kort lontje

Ik heb als van alles gewerkt, loodgieter, stratenmaker, dakdekker. Ik kwam in 2008 bij HVO-Querido uit de ISD (Inrichting Stelselmatige Daders), daarvoor had ik nog nooit met een instantie te maken gehad. Mijn eigen huis had ik door schulden verloren. Eerst zat ik bij het Leger des Heils, later bij de Elsrijkdreef en de Flierbosdreef. Soms had ik een kort lontje in die tijd, stond ik meer in de time-out dan dat ik binnen was.

Schitterend mooi

De begeleiding is hier goed. Ze zijn er als je ze nodig hebt, de deur staat altijd open, maar ik trek nauwelijks aan de bel. Ik doe gewoon mijn ding en val niemand lastig. Overdag doe ik zinnige dingen. Ik zet computers in elkaar, ik ben fietsenmaker en met een ploegje jongens bouwen we oude reddingssloepen van booreilanden om tot plezierboten. Leuk werk, het zijn echt schitterend mooie dingen. En je hebt wat geld in je zak, maar het voornaamste is dat je wat doet, dat je er even tussenuit bent.
Ik heb het hier van begin af aan gebouwd zien worden, ik wist al welke kamer ik wilde. Qua pand zijn we er behoorlijk op vooruitgegaan, alles is hier nieuw en goed en zwaar gemaakt. Ik hoef hier niet zo snel weer weg, maar dat gaat natuurlijk een keer gebeuren. Het liefst ga ik in Noord wonen.’

Frans Schirmann, foto Jildiz Kaptein