Wethouder bezoekt winteropvang

18 december, 2015

Op 17 december bezocht Eric van der Burg, de wethouder Zorg van Amsterdam, de gezamenlijke winteropvang van het Leger des Heils en HVO-Querido. Het pand aan de Reinaert de Vosstraat in Bos en Lommer is sinds 1 december in bedrijf.

De voormalige koksschool kan plaats bieden aan 350 daklozen, maar tot nu toe maken zo’n 160 mensen per nacht gebruik van deze voorziening, al stijgt het aantal overnachtingen licht. Hiervan is tot nu toe ongeveer 10% vrouw (voor hen zijn aparte slaapzalen en sanitaire voorzieningen ingericht), een lichte toename in vergelijking met voorgaande jaren.

Rustig

De wethouder werd ontvangen door de coördinatoren Marije Hondeman van het Leger des Heils en Mike Tuijn van HVO-Querido. Van der Burg stelde tevreden vast dat het goed loopt en dat het op alle gebieden rustig is rond de winteropvang. Er zijn nog niet heel veel mensen in huis – een feit dat alle betrokkenen op het conto van het tot nu toe weinig winterse schrijven. De sfeer in huis is kalm en bedaard en het is rustig in de buurt van de tijdelijke voorziening.

Eric van der Burg, wethouder Zorg van Amsterdam, bezoekt de gezamenlijke winteropvang van het Leger des Heils en HVO-Querido

Mild

Volgens Hondeman en Tuijn is er nog niets te merken van enige toeloop van daklozen uit de andere grote steden. Daar is winteropvang, in tegenstelling tot Amsterdam, nog altijd is gebonden aan de temperatuur. Maar zij stelden dat dit wellicht ook met de milde temperaturen heeft te maken. Op de vraag van de wethouder hoe Amsterdam de winteropvang de volgende maal nog beter kan aanpakken, antwoordde Tuijn dat het extra lastig was om tijdig voldoende veldbedden van goede kwaliteit bijeen te krijgen. Dit komt omdat de noodopvang van vluchtelingen dergelijke bedden ook in grote getale gebruikt. Het zou volgens Tuijn wenselijk zijn om dit artikel op voorraad te hebben in de stad.

Vrijwilligers

Beide coördinatoren verklaarden ook dat het door de opvang van vluchtelingen, een taak die in Amsterdam met name door het Leger des Heils en HVO-Querido wordt uitgevoerd, iets lastiger is om voldoende interne vrijwilligers voor de winteropvang te krijgen. Veel van de medewerkers van beide organisaties die zich doorgaans inzetten voor de winteropvang zijn nu actief bij de opvang van vluchtelingen. Tuijn verwacht echter dat het besef van urgentie van de winteropvang bij dalende temperaturen zal stijgen en het animo bij vrijwilligers toeneemt. De winteropvang in Amsterdam duurt nog tot 1 april 2016.
De wethouder beloofde nog eens op bezoek te komen.