Herstelbureau verhuist

30 augustus, 2019

Het Herstelbureau van HVO-Querido verhuist momenteel binnen Amsterdam van de Sarphatistraat naar de Eerste Ringdijkstraat, waar het de buren wordt van het Centraal Bureau. De verhuizing neemt niet heel veel tijd in beslag, op maandag 2 september is het Herstelbureau al weer volop in bedrijf.
Stéphanie Peereboom werkt inmiddels twee jaar als trainer bij het Herstelbureau. Haar achtergrond is divers: ze studeerde psychologie, ze werkte in de verpleging, de re-integratiebranche en in zakelijke dienstverlening. Zij toont zich enthousiast over de verhuizing.
‘We barsten bijna uit onze voegen,’ aldus Stéphanie. ‘We werken nu met vijf betaalde trainers, vijf vrijwilligers, een office manager, een adviseur en een teammanager. Als je dan bedenkt dat onze teammanager Karla Nijnens zeven jaar geleden in haar eentje met het Herstelbureau is begonnen, dan doen we het best goed, dan voldoen wij blijkbaar aan een vraag. In die zin is de verhuizing een stap in de goede richting, het laat zien dat mensen behoefte hebben aan wat wij bieden.
Vrijwel elke dag hoor ik van onze deelnemers hoe fijn ze het vinden om met elkaar te praten. Dat ze zich gehoord en gezien voelen. Het is geruststellend om te ervaren dat andere mensen ook tegen dingen aanlopen, dat je daarin niet de enige bent. Je eigen weg vinden is heel spannend.

Meer mogelijkheden

We hebben veel deelnemers aan allerlei verschillende groepen. We geven trainingen en workshops, zowel bij onze locatie als bij verschillende locaties van HVO-Querido. En ook buiten de organisatie, want we geven ook trainingen samen met medewerkers van het Leger des Heils en met ervaringswerkers Arkin.
In ons nieuwe onderkomen aan de Eerste Ringdijkstraat hebben we dubbel zoveel ruimte. We kunnen er twee groepen tegelijk ontvangen, dat vergroot onze mogelijkheden enorm.

Inpakken voor de verhuizing

Keuzes maken

Het fijne van het Herstelbureau is dat iedereen zichzelf mag zijn, met alles erop en eraan. Je mag er zijn. Mensen zijn heel echt bij ons. Daardoor worden ieders kwaliteiten heel zichtbaar en kunnen mensen hun talenten zo goed mogelijk inzetten. Als team vullen we elkaar aan en versterken we elkaar. Na een ontwrichtende ervaring hebben wij allemaal ons eigen herstelproces doorgemaakt. En die ervaringen kunnen wij overbrengen op anderen, zodat mensen weer in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken over hun eigen leven. Het is niet zo dat wij de antwoorden hebben, maar wij kunnen wel meedenken en onze eigen ervaringen inzetten. Ervaringen waarvan wij weten dat ze bijdragen aan herstel. Wij geven geen kant en klare oplossingen, wij vragen: vertel! Wat maakt jou tot wie je bent?

Trainers Ronald Muijlwijk, Stéphanie Peereboom en Alex van Veen van het Herstelbureau

Elkaar aanvullen

Mensen hebben altijd meer kwaliteiten dan ze denken. In de hectiek van het dagelijkse werk van begeleiders en hulpverleners wordt er vaak met de beste bedoelingen snel iets voor de cliënt georganiseerd. Er worden dingen van hem of haar overgenomen. Dat kan heel fijn zijn, maar dat doen wij niet. Wij vinden dat het loont om de regie bij de cliënt te laten, om rustig uit te zoeken hoe mensen het zelf willen. Om mensen uit te dagen zelf te handelen. Waar heb jij behoefte aan? Ik denk dat daar nog veel te winnen is. Het zou fijn zijn als de begeleiding en het Herstelbureau meer complementair gaan werken.

Welkom

Deelnemers voelen zich op hun gemak bij het Herstelbureau. Wij tonen belangstelling voor mensen, wij zijn nieuwsgierig naar de ander. En dat is omgekeerd ook zo. Mensen tonen interesse in wat wij te bieden hebben. Je hoeft ook niets bij ons, het is niet dat je per se een workshop moet volgen, je kunt ook gewoon binnen lopen en luisteren.
Voor de inrichting en aankleding van onze nieuwe locatie hebben alle collega’s van ons team een zogeheten moodboard gemaakt. Daar zaten gelukkig behoorlijk wat gemene delers in: je welkom voelen, gezellig, warm, veilig, kleurrijk, divers en beetje doorleefd. We zijn allemaal anders, maar we hebben ook veel gemeenschappelijks. Shanti, die de vormgeving van de nieuwe ruimte doet, probeert onze inbreng daarin terug te laten komen. Het resultaat heb ik nog niet gezien, ik ben heel benieuwd.

Warm

Eerst zat het Herstelbureau bij SCIP op de Keizersgracht en daarna bij De Waterheuvel aan de Sarphatistraat. Daarmee hebben we steeds aangeleund bij organisaties met dezelfde intenties, dezelfde normen en waarden. Plekken waar mensen gewoon mogen zijn en waar ze ook willen zijn. Een plaats van waaruit je kunt onderzoeken: wat nu? Wat past er bij mij? HVO-Querido past ook goed in dat rijtje. Het is een warme, menselijke organisatie. Beslist geen behandelsetting.
We komen dichterbij, maar behouden onze status aparte, onze onafhankelijkheid. Met een eigen voordeur en een eigen huisnummer. Mensen moeten zich vrij en veilig blijven voelen bij het Herstelbureau. Wat er bij ons gebeurt, blijft bij ons, dat gaat nergens heen.

De nieuwe locatie van het Herstelbureau aan de Eerste Ringdijkstraat

Open

Daarnaast hoop ik dat we als buren van het Centraal Bureau van HVO-Querido nog bekender en zichtbaarder worden in de organisatie en meer verbinding kunnen maken. Veel cliënten en medewerkers komen daar wel eens over de vloer, dan is de stap om eens bij ons naar binnen te lopen misschien nog makkelijker. We zijn nu in ieder geval ook letterlijk laagdrempelig, want je hoeft bij ons nu geen trap meer op.
De officiële opening laat nog even op zich wachten, maar ook nu is iedereen al welkom, onze deur staat altijd open.’

Herstelbureau HVO-Querido
Eerste Ringdijkstraat 5A