Verhalen

Vakantie, yes!

Tags: aak
21 september, 2017

Bewoners en begeleiders van De Aak zijn een paar dagen met vakantie geweest naar Zeeland. Bewoner Ronald Voerman doet gedetailleerd verslag van deze ervaring. Als er iets blijkt uit zijn enthousiaste relaas is het de oude waarheid dat zeelucht hongerig maakt. Zo te lezen zijn ze wat dat betreft niets tekort gekomen.

Maandag 4 september

Maandag om 13.00 uur gereed voor vertrek richting Zeeland naar het leuke plaatsje Burgh-Haamstede. Met drie auto’s gingen we op pad voor een reis naar het onbekende. Al snel zat de stemming er goed in. Via de A4 richting Rotterdam, Willems lievelingsstad. Op de grens van Zeeland en Zuid-Holland werd er even een pauze ingelast, onder meer om te roken. Na twintig minuten gingen we weer verder door het waterrijke Zeeland, natuurlijk in opperbeste stemming. Iedereen had er heel veel zin in. Toen we in Burgh-Haamstede aankwamen, kwam al gelijk de eerste verassing. We kregen een klein hapje bij een leuke eetgelegenheid en een lekker drankje erbij. Het was erg gezellig, zo met z’n allen aan één grote tafel. We hebben veel gelachen, de stemming was uitstekend. Na dat hapje had niemand nog zin in het avondeten. Bij het vakantiehuis (een groot landhuis) aangekomen, zijn de spullen uitgeladen en moesten we even wachten op de kamerindeling. Dat was zo gebeurd.

Voldaan

We hebben de boodschappen uitgeladen en daarna zijn we even gaan zitten in de keuken aan de grote tafel. We hebben wat gedronken en besproken wat we zouden gaan eten. Iedereen zat nog vol van het tussendoortje, maar er moest gegeten worden, dus met algemene stemmen werd besloten dat we pizza gingen eten. Jolien en Daniëlla gingen op pad naar de pizzeria. De eigenaar had de dag van zijn leven! Na het eten zaten we lekker vol en zaten we gezellig met elkaar toen onze beroepspyromaan Chris een poging ging wagen om de open haard aan te steken. Prima gelukt Chris! Na nog even wat gedronken en te hebben ging iedereen moe en voldaan richting bed. Welterusten!

Mensen van De Aak op vakantie

Dinsdag 5 september

Goedemorgen! Bijna iedereen had heerlijk geslapen in de gezonde Zeeuwse lucht, behalve onze eigen nachtzuster Daniëlla. Iedereen heeft heerlijk ontbeten met een lekker bakje koffie, thee, yoghurt met appel en bananen, melk, enz. Tijdens het ontbijt werd de dag doorgenomen. Wat zouden we gaan doen? Er stond een avontuurlijke reis op het programma, namelijk een zeereis op een 114 jaar oude tjalk. Het weer was onheilspellend, er hingen donkere wolken in de lucht dus het werd echt spannend. Iedereen had er zin in behalve Singh, hij heeft last van zijn evenwicht en dat was best jammer.

Droog

Rond half één gingen we op weg, helaas zonder Singh en Igon. Onderweg naar het schip kwamen we midden in een plensbui terecht waardoor iedereen een beetje in een depressie raakte. Aangekomen bij de tjalk wilde niemand uit de auto vanwege de hevige regen. Maar Jolien, als doorgewinterde zeebonk, trotseerde de regen en ging naar de kapitein om te vragen of het nog droog zou worden. En jawel hoor, goed nieuws! Binnen vijftien minuten werd het droog zodat we alsnog naar het schip gingen. Brian werd met vereende krachten aan boord getild, daarna werd de motor gestart en voeren we het zeegat uit. Eenmaal buitengaats begon zowaar een waterig zonnetje te schijnen en werden de zeilen gehesen.

Vakantie De Aak in Zeeland

De mooie vaart begon in opperbeste stemming. Het was erg gezellig aan boord, vooral onze Alex bleef maar dromen over oesters. Op het open water hadden we een heerlijk zonnetje en zagen we veel van de mosselvissers, maar helaas geen bruinvissen of zeehonden, maar dat mocht de pret niet drukken. Op de terugweg begon het helaas weer donker te worden, maar we zijn wel droog overgekomen. Eenmaal aan wal begon het weer heftig te regenen, dus allemaal vlug weer in de auto’s gekropen richting ons vakantiehuis. Bij aankomst werden er boodschappen gedaan: voldoende eten, drinken, brood, chips en dergelijke. Ondertussen werd er grondig nagedacht over wat we zouden gaan eten. De ideeën vlogen over tafel: pannenkoeken, spaghetti enz. totdat er een lampje ging branden dat even verderop het plaatsje Renesse lag met een restaurant. Iedereen riep: ja lekker!

Wok

En dus gaan we naar het Royal City restaurant. Daar aangekomen kregen we een leuke plek aangewezen en na een drankje werd het wokken. We hadden een enorme keuze uit alle denkbare vlees- en visgerechten met nasi, bami, witte rijst en mihoen. Mevrouw Chen vond het prachtig, want ze kon weer even Chinees praten. Na een heerlijk avondje wokken zat iedereen lekker vol. Zeelucht maakt hongerig. Eenmaal terug bij ons vakantiehuis hadden we nog een super gezellige avond. Wederom stak onze pyromaan de open haard aan. Na zo’n gezellige dag ging iedereen weer voldaan naar bed. Sommigen gingen vroeg naar bed en anderen zaten gezellig tot in de vroege uurtjes met elkaar te kletsen, maar we konden gelukkig lekker uitslapen.

Bij vakantie hoort strand

Woensdag 6 september

Goedemorgen allemaal! Onze nachtzuster was weer de helde nacht in touw geweest, arme Daniëlla. Vandaag is een vrije dag, dus iedereen druppelde de gehele ochtend uitgeslapen richting de wederom goed gevulde ontbijttafel. Er werden plannen gesmeed voor de dag. Sommigen gingen wandelen of fietsen richting strand of de omgeving verkennen en anderen bleven heerlijk kamperen in de tuin, lekker in de zon met een hapje en een drankje. Ook werden de boodschappen weer aangevuld, waaronder vlees voor de barbecue, het leek wel een hele koe. Ook kreeg Alex de kriebels om suddervlees te maken op zijn eigen wijze. Met rode wijn, haha, een slokje voor de chef en een slokje voor de kok.

Genieten

Aan de andere kant was Igon hard aan het werk met de voorbereiding van de barbecue. De BBQ werd gehaald en onze pyromaan kon ook daar aan het werk. Ondertussen werd de rijst gekookt door onze keukenprinses. Alex had intussen de grootste lol met zijn vlees met rode wijn. Igon begon aan de barbecue met kip, speklappen, worst en karbonades. Alles was heerlijk gemarineerd. Grote klasse Igon! De tafel stond weer helemaal vol om onze hongerige magen te vullen. Er was meer dan voldoende van alles. Ook het suddervlees van Alex werd super gewaardeerd. De complimenten aan beide chefs. Nadat we flink hadden gegeten werd de tafel afgeruimd voor de avondgang met de nodige chips en pinda’s en natuurlijk slurp en andere drankjes. Het werd weer een gezellige avond, puur genieten! Maar dan is het bedtijd, morgen vroeg weer op. Welterusten!

Lekker op het water in de vakantie

Donderdag 7 september

Goedemorgen allemaal! Daniëlla had gelukkig ook een paar uurtjes geslapen. Iedereen was op tijd wakker voor wederom een heerlijk ontbijt en onze tweede boottocht. Om 11.00 uur moesten we inschepen voor een fantastische tocht over de Oosterschelde, tegenwoordig een beschermd natuur gebied waar veel zeehonden en bruinvissen leven. En inderdaad, na enige tijd verscheen er aan bakboord zowaar een bruinvis, een prachtig gezicht, iedereen genoot met volle teugen. De verrekijker ging van hand tot hand. Na een lekkere bak koffie kregen we de zeehonden in het vizier, ze lagen heerlijk op een zandbank hun jongen te zogen. Weer iets prachtigs gezien! Echt, dat zie je niet in Amsterdam. Het weer was omgedraaid, het bleef droog, maar het werd wel fris.

Zeebonken op vakantie

Gelukkig konden we ook binnen zitten in een drijvend restaurant om warm te worden. Nog een lekkere bak koffie en Brian en Ramon een kopje koude thee, haha! Jolien had een goed gevulde picknickmand besteld met broodjes met heerlijk beleg en koffiebroodjes. Na een prachtige tocht keerden we terug naar het huisje waar we weer lekker drankje namen en een tukkie gingen doen. De laatste boodschappen werden gehaald, er was nog voldoende eten van gisteren. Wederom ging chef BBQ Igon lekker barbecueën met heerlijke broodjes hamburger en ander vlees van gisteren. Plotseling had mevrouw Chen in de gaten dat er nog rijst over was en haar hart ging sneller kloppen.

Fris

Lente-uitjes werden razendsnel gesneden en de wok ging op het vuur, waarna er in een oogwenk een fabelachtige nasi goreng op tafel werd getoverd. Heerlijk, heerlijk en nog eens heerlijk! Sorry Igon, ik vergeet jou, maar ook de barbecue was heerlijk. Na dit voortreffelijke eten werd door velen afgewassen en ging onze laatste avond in. Het laatste vuur in de open haard werd vakkundig aangestoken door onze Chris. De laatste avond, helaas zonder Alex, want hij moest vroeg weg. Het werd ook deze avond gezellig. Moe maar zeer voldaan ging de een na de andere genieten van de frisse Zeeuwse lucht. Welterusten!

Vakantie De Aak, rechts Ron Voerman

Vrijdag 8 september

Goedemorgen! Onze nachtzuster Daniëlla had wederom nachtdienst gedraaid en hard gewerkt, onder meer door al het nodige in te pakken voor de terugreis. Langzaam verscheen iedereen aan ons laatste ontbijt in het prachtige Burgh-Haamstede. Zelfs het weer was bedroefd dat wij weg moesten. Het regende pijpenstelen, maar ja, er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan en de tijd van gaan was nu helaas gekomen. Na het ontbijt gauw alles ingepakt en opgeruimd, zodat we om 10.00 uur konden vertrekken richting Amsterdam. Onderweg zeer veel regen, maar onze ervaren chauffeur Igon bracht ons terug naar de Aak waar we rond 12.00 uur aankwamen. Het ontvangstcomité stond klaar om ons welkom thuis te heten.
Na een onvergetelijke midweek kan ik echt zeggen namens ons allen Jolien, Daniëlla, Igon en Christiaan, Jolanda en iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt: 1000x bedankt! Het was echt onvergetelijk!

Ronald Voerman

Deel dit verhaal:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze verhalen.