Step by step

03 april, 2015

Step by step heet de huisband van Studio Underground, een muziekstudio die zich letterlijk grotendeels ondergronds bevindt, namelijk in de kelder van het Judith van Swethuis.

Step by step bestaat momenteel uit Egbert de Haan (elektrische gitaar en zang), Herman van Donkelaar (percussie en zang), Joop Overgaauw (basgitaar), Joost de Mare (zang en mondharmonica), Jan Kiel (viool), Ron Rodrigues (toetsen en zang) en Tina Benelli (zang).
Activiteitenbegeleider en multi-instrumentalist Andy Grunberg (‘Ik ben geen familie van de schrijver. Laatst moest in mijn BHV-diploma ophalen op naam van A. Grunberg, dat leidt vaak tot enige hilariteit.’) speelt het ontbrekende instrument, drums in dit geval, en is de motor achter de band. Buddy Wibisono is vrijwilliger bij de muziekstudio en helpt bij de repetities van Step by step als geluidsman.

Step by step, Jan Kiel

Repertoire

Stap voor stap hebben ze in de ruim tweeënhalf jaar van hun bestaan hun repertoire opgebouwd dat bestaat uit een groot aantal popklassiekers. Ze spelen geen eigen nummers, maar alleen covers. De band oefent elke week en er worden ook regelmatig nieuwe nummers aan het repertoire toegevoegd, zowel uit het rijke popverleden als van recenter datum. Zo wordt momenteel het lied Somebody That I Used To van Gotye ingestudeerd, maar dan in de reggaeversie van Postman.
Verder staan op de setlist nummers van Sandy Coast (True love that’s a wonder en Just a Friend), Cuby and the Blizzards (Window of my eyes), UB40, Bob Marley, Amy Whinehouse, Wilson Pickett (Mustang Sally), Beatles (Help), Rolling Stones, Barry McGuire (Eve Of Destruction) en Stealers Wheel (Stuck In The Middle With You). Voor elke song die wordt gespeeld, deelt Andy Grunberg papieren uit met de tekst en het akkoordenschema.
Ieder bandlid kan suggesties doen om liedjes aan het repertoire toe te voegen. Iedereen heeft weliswaar zo zijn eigen smaak, maar de songkeuze leidt nooit tot moeilijkheden.

Step by step, Egbert de Haan

Uitlaatklep

Zangeres Tina Benelli vertelt wat zij er leuk aan vindt om in een band te spelen. ‘Het is voor mij een enorme uitlaatklep. Ik heb altijd al iets met muziek willen doen, maar toen ik 18 was, was ik veel te verlegen om op een podium te staan. Buddy zag mij een keer bij een karaoke en toen ben ik gevraagd voor deze band. Ik wil niet solo, ik wil niet in mijn eentje alle aandacht, in een band is het veel leuker. In die zin ben ik nog steeds een beetje verlegen. Muziek maken, ik krijg er gewoon heel veel energie van.’

Step by step, Joost de Mare

Concertgebouw

Pianist en zanger Ron Rodrigues legt uit hoe hij in de muziek is beland. ‘Ik heb vroeger pianoles gehad, van Harry Sparnaay, dat is eigenlijk een klarinettist, een hele muzikale man. Als kleine jongen vond ik als een van de weinigen op school zingen echt leuk, ik kon het ook goed toen. Het waren stomme, saaie liedjes, maar je zong ze wel en ik had er toch plezier in. Ik heb als sopraan in een jongenskoor drie keer in het Concertgebouw gestaan met de Matthäus Passion, een onvergetelijke ervaring. Pas toen ik een jaar of twaalf was, kwam ik in aanraking met popmuziek. Je had toen de groep Procol Harum en die hadden een nummer A Whiter Shade of Pale, nou dat is gewoon Bach, zo kwam het voor mij samen. Mijn oudste broer hield van de Stones, ik van de Beatles. Nu geniet ik van heel veel verschillende muziek. Ik houd nog steeds van Bach, maar ik zou ook graag Joss Stone een keer willen zien optreden.
Het mooie van in een band spelen, is dat je samen iets neerzet waar je toch je eigen invulling aan kunt geven. Elke repetitie is voor mij genieten geblazen. Wat is er nou mooier dan samen je favoriete nummers spelen?’

Step by step, Ron Rodrigues

Meedoen

Anders dan op het open podium van het Judith van Swethuis en muziekfestivals van het Ei-complex, is Step by step nog niet naar buiten getreden, maar dat is in de toekomst wel de bedoeling.
De band kan nog altijd nieuwe muzikanten gebruiken. ‘Het moet wel mooi bij elkaar passen. Drie elektrische gitaren erbij, daar zitten we niet echt op te wachten, maar een saxofonist of andere blazers zouden heel welkom zijn,’ aldus Andy Grunberg.

Step by step, Joop Overgaauw

Meer weten?

Wil je meer weten, meedoen of de band boeken? Neem contact op met Andy Grunberg via muziekstudio.underground@hvoquerido.nl of (020) 517 05 29.

Step by step, Tina Benelli

Step by step, Herman van Donkelaar