Kwik samen in Comedy Theater

22 juni, 2014

De zaal van het Comedy Theater in de Nes zit zondag 15 juni bomvol voor de voorstelling ‘De droom’ van Kwik, gevormd door bewoners, familieleden, medewerkers en behandelaars van het Judith van Swethuis en BW Zuid.
Kwik staat voor Kijk wat ik kan. De voorstelling is een gevarieerde muzikale reis waarin het najagen van dromen het thema is. De show opent met een geluidsband waarop alle deelnemers hun liefste wens uitspreken, reikend van wereldvrede tot het produceren van de juiste toon of een fijne vakantie. De hele show wordt verhalend omlijst door Margreet Rozendaal, bewoonster van het Judith van Swethuis, in gesprek met psychiater Paul David Meesters van GGZ InGeest. Margreet Rozendaal bekent dat ze weinig ‘last’ heeft van dromen (‘ik ga naar bed om te slapen’), maar moet toegeven wel regelmatig te dagdromen.

Verlangen

Violist Jan Kiel, bewoner van het Judith van Swethuis, speelt vervolgens eigen werk en een kleine sonate van Beethoven. Jan Kiel speelde vroeger als professional viool bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Mede daardoor is het er in die tijd nooit van gekomen om met zijn zuster Saartje, die op bescheiden wijze blokfluit speelt, samen muziek te maken, terwijl zij dit als klein meisje zo graag wilde. Dit gemis wordt deze zondagmiddag alsnog goedgemaakt, als zij samen enkele dansduetten ten gehore brengen.
Joost de Mare is niet alleen verdienstelijk op de bluesharp en als drummer, hij zingt ook, wat hij, begeleid door een dubbel sextet, demonstreert aan de hand van de klassieker ‘Als ze er niet is’ van De Dijk.
Olaf van Zeeland, wiens grote held Oscar Peterson is, speelt piano en keyboard en droomt van een eigen jazztrio, een verlangen dat terplekke wordt ingewilligd met Meike Aukes als zangeres en Ian Rijksen op drums (beiden van Stichting Ei-werk).

Kwik in het Comedy Theater

Uppsala

Hans Pols wilde graag op vakantie met de auto. Zijn zusters Meta en Agnes lieten deze wens in vervulling gaan. Terwijl zij er met zijn drieën muzikaal verslag van doen met de Boudewijn de Groot-variatie ‘Het land van Uppsala’, zien we het gezelschap op film in een knalgele Alfa Romeo onder de groene hemel, in de blauwe zon door het Zweedse landschap rijden. Liesbeth Hardenbol zingt en schrijft gedichten. Samen met haar zus Anne Mieke op cello en zang brengt ze deze ten gehore.
Egbert de Haan zingt en speelt gitaar. Met zijn zus Marleen vertolkt hij het poppy ‘Help’ van de Beatles.
Jeroen de Liefde wilde altijd al eens quatre mains piano spelen met zijn vader Evert, die al dertig jaar in het Judith van Swethuis woont. Jeroen kan alleen geen noot lezen. Aangemoedigd door dit project zet hij echter alle zeilen bij en gezamenlijk spelen zij uiteindelijk het bekende Gloria in excelsis Deo.
Een groot koor vertolkt de aria Lascia ch’io pianga (Laat me huilen) van Händel. Een uitstekende keuze, want deze componist is volgens een van de aanwezigen het levende bewijs van de helende werking van muziek. Händel gaat op latere leeftijd in het ziekenhuis ook als hij inmiddels blind is fanatiek door met componeren en musiceren en weet daarmee niet alleen zichzelf maar ook veel medepatiënten op te beuren.

Kwik in het Comedy Theater

Tapdans

De voorstelling is tot slot ook een hommage aan Declan Winstanley, woonbegeleider van het Judith van Swethuis, die in 2013 overleed en één van de oorspronkelijke initiatiefnemers was van Kwik. Daarom zijn de laatste twee nummers Ierse volksliedjes, zoals het prachtig door Sally gezongen ‘She moved trough the fair’ – een traditional bekend van uitvoeringen van Fairport Convention tot Sinéad O’Connor – en is hierbij tapdanser Peter Kuit te gast, een vriend van Declan.
Kwik in het Comedy Theater is een droom die is uitgekomen.

Radio

Op donderdag 12 juni zijn Peter Lokkerbol en Joost de Mare, respectievelijk teammanager en bewoner van het Judith van Swethuis, van 11:00 tot 12:00 uur live te gast bij Radio Signaal, onder meer om over dit bijzondere initiatief te vertellen.
Kijk hier om deze uitzending te beluisteren.