Kwik, de voorstelling en de film

Tags: muziek
15 mei, 2015

Kwik (Kijk wat ik kan) is een muziekproject van Stichting Eiwerk en HVO-Querido, waarbij bewoners, familieleden, vrienden, omwonenden en medewerkers van het Judith van Swethuis, De Miranda en Beschermd wonen Zuid werken aan de uitvoering van een muzikale voorstelling op 24 en 28 juni in Theater Bellevue.
Van de voorbereidingen om tot deze voorstelling te komen maken Lysander Wiering en Liz Dautzenberg een film. Daarbij komen diverse deelnemende muzikanten nader voor het voetlicht. Zij vertellen onder meer over wat ze beweegt, wat hun uitdagingen zijn en waar ze tegenaan lopen. Daarnaast volgen we de repetities voor de voorstelling, zowel individueel als in groepen, zoals een koor.
Uiteraard komen ook de optredens zelf in deze documentaire aan bod.

Meer

Naast de muzikanten zien en horen we in deze film tal van familieleden, begeleiders, behandelaren en andere betrokkenen bij Kwik.
Zo zegt zegt Hannie Boumans van Stichting Eiwerk: ‘Wij hebben altijd geweten dat er veel meer in onze kinderen zit dan dat er overbleef na alleen maar het label “ziek”.’

Vrijheid

Het is inmiddels de derde editie van het muziekproject, dit keer onder de noemer Kwik Vrij. De voorstelling is een collage van muziekstukken en improvisaties die worden uitgevoerd door verschillende ensembles ontstaan uit de wensen en ideeën van de groep. De rode draad in de voorstelling is het thema ‘Vrijheid’.