Verhalen

Kin omhoog en lachen

01 december, 2017

Een verzorgd gebit draagt bij aan je zelfvertrouwen en verbetert je gezondheid. Met een goed gebit is het gemakkelijker deel te nemen aan werk of sociale activiteiten. Daarom besteedt HVO-Querido onder de noemer Fit Gebit de komende tijd extra aandacht aan goede mondverzorging bij cliënten.
Ook in Haarlem zijn medewerkers en cliënten voorgelicht over goede mondzorg en de mogelijkheden voor behandeling voor cliënten. Er zijn onder cliënten gratis pakketjes verspreid met een informatiefolder, een tandenborstel, tandpasta en suikervrije kauwgum.

Contact

Persoonlijk begeleider Stephan de Jonge van onze afdeling aan de Wilhelminastraat is de aanjager en leider van het project Fit Gebit in Haarlem. Hij wijst cliënten op de mogelijkheden die er zijn op het gebied van gratis tandheelkundige zorg en de voordelen die zij daarvan kunnen hebben. ‘Ik maak makkelijk contact met cliënten,’ vertelt Stephan de Jonge, ‘en daardoor leg ik ook snel problemen bloot. In het contact komt ook ter sprake of mensen bijvoorbeeld een huisarts hebben of een tandarts. Dat is best wel rampzalig eigenlijk. Veel van onze bewoners hebben weinig geld en schulden en dan past de tandarts al snel niet is het rijtje drugs, eten en andere dagelijkse behoeften.

Resultaat

Daarom zijn veel cliënten zo blij met dit project, want hun gezondheid en hoe ze eruit zien interesseert ze wel. Ze schamen zich voor een slecht gebit. Nu kost het ze niks, op hun eigen risico na dan. Er zijn nu zo’n twintig mensen onder behandeling van de tandarts of onder behandeling geweest.
Ik vind het een geweldig project, want je hebt een direct en tastbaar resultaat waar cliënten baat bij hebben. Je ziet het meteen. Eerst lachten ze met hun mond dicht en het hoofd een beetje naar beneden, nu lachen ze voluit hun tanden bloot, met hun kin omhoog.’

Samen met Medident

In Haarlem werkt HVO-Querido op dit gebied samen met tandartspraktijk Medident. ‘Sinds enige tijd behandelen wij cliënten van HVO-Querido bij de sanering van hun gebit,’ aldus Lex de Vogel van Medident. Het past bij het sociale karakter van onze praktijk. Patiënten kunnen bij ons bijvoorbeeld ook gespreid betalen als dat nodig is. En naast de dak- en thuislozen van HVO-Querido behandelen wij ook vluchtelingen. Daklozen zijn niet wezenlijk anders dan andere patiënten in Haarlem. Ze zijn iets angstiger dan anderen, misschien omdat ze het nodige hebben meegemaakt, of omdat ze vaak zo’n tijd niet zijn geweest. Ze hebben wat moeite met structuur, ze vergeten vaker een afspraak, maar verder hebben wij nog geen enkel probleem gehad met cliënten van HVO-Querido.
Wij pleiten ervoor om hiermee door te gaan, dus goed poetsen en om de zoveel tijd voor controle naar de tandarts, anders gaat het snel achteruit. En dat zou zonde zijn.’

 

 

Deel dit verhaal:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze verhalen.