Verhalen

Ausdauer in de Alpen

13 juli, 2017

Bewoners van het Martien Schaaperhuis en cliënten van het Ambulant team Marnixkade hebben gezamenlijk een bergwandeltocht gemaakt in het Duitse Karwendelgebergte.
Dit is het derde jaar dat een groep cliënten van HVO-Querido de Alpen in trekt om als team een berg te bedwingen. Het bergwandelen en de natuurlijke omgeving brengen rust en inspiratie. Hier ontstaat nieuwe energie en ideeën om de situatie thuis te kunnen verbeteren.

Gerold

Om van de bergen te genieten moet er eerst worden afgezien. Het Karwendelgebergte ligt namelijk op zo’n slordige elf uur rijden. Om de spieren weer los te maken werd er een balletje getrapt op de Raststätte.
De lange tocht werd beloond met een geweldig landschap. Het pension in het plaatsje Gerold, waar wij de eerste en laatste nacht verbleven, lag aan een prachtige alm met een geweldig uitzicht op de bergen die wij de volgende dag zouden gaan beklimmen.

Jägersteig

De tocht startte met het volgen van de Jägersteig. Dit oude pad loopt door een prachtig stuk bos met veel watervallen. De omgeving maakte direct indruk op onze groep. Iedereen vond het een bijzondere plek om te zijn.
De tocht eindigde bij een berghut waar we zelf voor eten moesten zorgen. Dat was geen probleem, drie mannen draaiden een heerlijke en voedzame pasta in elkaar. Ondertussen genoot de rest van het gezelschap van de zon en de bergen of leerde touwknopen maken van onze berggids Willem Rietveld.
In de kring werd de dag besproken en afgerond. Het viel op hoe we met plezier als groep samenwerkten en voor elkaar zorgden. Dit gaf moed voor de volgende dag wanneer volgens de berggids het echte werk zou starten…

Bergwijsheid

Na de bossen en de almen trokken we nu echt de bergen in. Door het bos stegen we tot het gebergte. Onderweg vertelde de gids van welke planten we thee of siroop konden maken en snoepten we van cantharellen.
Al snel verdween de begroeiing en werden de paden smaller. Dit zijn de paden waarop je liever niet uitglijdt. Af en toe was er een spannende passage. We kregen instructie van de berggids. Het fenomeen angst werd besproken. Bang zijn mag en is nuttig. Bang zijn is ook best een beetje lekker, genieten maar. Deze bergwijsheid kan thuis ook van pas komen.
Zo ging de groep de berg op. Tijdens de zware klim volgden uren van confrontatie. Alleen denken aan de volgende stap en boven zien te komen. Door elkaar te motiveren en te helpen lukte het ons. We bereikten een prachtige graat van het Karwendelgebergte. Een enkeling liep nog door naar een top om met de HVO-Queridovlag te zwaaien. Na de afdaling kwamen we doodop aan bij de Hochlandhütte.

Vertrouwen krijgen

Bij aankomst in de berghut zien we altijd verbaasde gezichten. Maar zelden komt er zo’n bont gezelschap naar boven. De waard vroeg ons dan ook of wij op de hoogte waren van de gewoonten in de berghut. Uiteraard had de berggids ons al ingelicht. Er wordt geleefd, gegeten, geslapen in een heel kleine ruimte met veel mensen.
Daarom houdt ieder rekening met elkaar. Je kan bijvoorbeeld je spullen overal laten liggen zonder je druk te maken dat er iets verdwijnt. Om 22:00 uur is het stil en gaan de lichten uit. Het huttenleven ging de groep goed af. Het is fijn om vertrouwen te krijgen van een ander. Dit vertrouwen werd dan ook door iedereen gewaardeerd en gerespecteerd.

Bockwurst en Spezi

Bij het afdalen werd er geluncht in de Dammkarhütte. Hiervoor moesten we een paar honderd meter stijgen. Een pittige klus in de hete zomerzon. De beloning bestond uit een pracht van een Duitse bockwurst met een Spezi, een mix van cola en limonade. Toen iedereen dit had verorberd, was er oog voor de beeldschone bergen. Iedereen genoot.
Bij de finale afdaling liet een reisgenoot mij weten: ‘Echt heel fijn om los te komen van mijn zorgen. Ik denk na over waar ik mijn voeten neer moet zetten en hoe ik in hemelsnaam boven moet komen, niet aan mijn dagelijkse problemen in Amsterdam.’

Zelfkennis

Na een heerlijke duik in een fris bergmeer rondden we de reis met elkaar af. We hebben het goed gehad door de zorg en aandacht die iedereen voor elkaar had. Hierdoor kon iedereen zichzelf zijn en was op zijn gemak. Kwaliteiten als doorzettingsvermogen, moed en empathie kwamen naar voren.
Deze zelfkennis nemen we mee naar huis. Een van de mannen liet de groep weten: ‘Dit was een nieuwe positieve ervaring, ik ben blij dat ik dit met jullie mocht delen.’

Speciale dank aan

Willem Rietveld, berggids
Zijn vrijwillige inzet, professionaliteit en geduld hebben we zeer gewaardeerd.

Elsevier
Het bedrijf Elsevier heeft de berguitrusting betaald. Een goede uitrusting is van onschatbare waarde in bergen. Namens alle deelnemers heel erg bedankt.

Kijk hier voor meer foto’s.

Deel dit verhaal:

Meer lezen?

Bekijk dan al onze verhalen.